Vi er lidt uenige derhjemme... Tapetet er taget ned, fordi det sad fast så dårligt. Tapetet, der sad underst, var fra huset blev bygget, 1954. Væggene er vasket og skal grundmales. På væggene er det masonit i denne gang. Nu vil min kæreste tage disse plader ned og sætte gipsplader op. Nu mener jeg, at på grund af tykkelsen vil pladerne blive sat på gulvet, ikke gulvet mod (tæt på) væggen. Masoniten er jo 3mm og gipspladerne 13mm. Det vil jo også have en effekt mod loftet. Det føles lidt unødvendigt at skifte gulv og loft bare for at sætte gipsplader op...? Hun vil have det for brandsikkerhed, men det er jo en gang, ikke en garage. Hvordan ville I gøre, og hvordan har I gjort?

Sætter I nye plader, så går fodlisten jo udenpå dem, ligesom loftlisten. Da vil den ekstra tykkelse sandsynligvis spille en mindre rolle. Hvis man altså flytter listerne. Ellers er der vel ikke noget galt i at beholde masoniten?

Videre kan man vælge renoveringsgips, som kun er 6mm tyk...

S
Masonite er jo et levende matrial, så gips er godt på masoniten.
Så afhængig af hvad der findes i væggen, hjælper gips ikke så meget, hvis det begynder at brænde.

Hvad mener du med, at du skal skifte gulv og loft, fordi vægpladen bliver tykkere? Jeg hænger ikke helt med.

Norrhyttan sagde:
Hvad mener du med, at du skal skifte gulv og loft, fordi vægpladen bliver tykkere? Jeg følger ikke helt med.
Masonit = 3mm, gipsplader 13mm (6mm) Eftersom det bliver tykkere plader skal man jo "stille" pladerne på gulvet. Der ligger "klikgulv" her. Det gulv skal jo ligge mod væggen, ikke under vægpladerne. Samme effekt bliver der i loftet, hvilket dog ikke er lige så vigtigt. Forstår du mine tanker nu?

Det er jo bare at løfte dem 2mm, ingen problemer overhovedet.

Stefan N sagde:
Det er jo bare at løfte dem 2mm, ingen problemer overhovedet.
Hvis du havde købt et hus og skulle skifte gulv, ville du ikke undre dig over, hvem der havde lavet et klodset arbejde, hvis gulvet går ind under vægpladerne?

A
baccis sagde:
Om du har købt et hus og skulle skifte gulv, ville du ikke undre dig over, hvem der har lavet et klodset arbejde, hvis gulvet går ind under vægpladerne?
Det føles jo som det eneste bekymring i dette spørgsmål. Så længe gulvet flyder frit, er der ingen problemer.

Emil_K sagde:
Det føles jo som om det ville blive det eneste problem i dette spørgsmål. Så længe gulvet flyder frit, er der ingen problemer.
I og for sig... og hvis man tager 6mm tykke plader, så er det jo ikke undrende"så farligt".

baccis sagde:
Hvis du har købt et hus og skulle skifte gulv, ville du ikke undre dig over, hvem der har gjort et klodset arbejde, hvis gulvet går ind under vægpladerne?
Jeg ville undre mig mere over, hvordan man kunne spare masoniten...

Stefan N sagde:
Jeg vil undre mig mere over, hvordan man kunne spare masoniten...
Ved at lade den blive siddende? ;-)

baccis sagde:
Masonit = 3mm, gipsplader 13mm (6mm) Da det bliver tykkere plader, skal man jo "stille" pladerne på gulvet. Der er et "klikgulv" her. Det gulv skal jo ligge mod væggen ikke under vægpladerne. Samme effekt vil det have i loftet, hvilket dog ikke er lige så vigtigt. Forstår du mine tanker nu?
Nej, jeg ser virkelig ikke problemet. Det vigtige er vel, at dit laminatgulv har en bevægelsesmargin ude ved væggene. Om det er mod væggen eller ind under væggen, spiller nok mindre rolle. Det er nok kun for dig, det er vigtigt. :|

S
men skriver en seddel i et skab hvorfor gipsen er placeret som den er.
egentlig skal du være ligeglad med hvad næste ejer mener. for de kommer til at lave om alligevel

Er enig med de andre, det er ikke noget problem. Gips giver øget brandsikkerhed, selvom der er trævægge bagved.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.