Vi er lidt uenige derhjemme... Tapetet er taget ned, fordi det sad fast så dårligt. Tapetet, der sad underst, var fra huset blev bygget, 1954. Væggene er vasket og skal grundmales. På væggene er det masonit i denne gang. Nu vil min kæreste tage disse plader ned og sætte gipsplader op. Nu mener jeg, at på grund af tykkelsen vil pladerne blive sat på gulvet, ikke gulvet mod (tæt på) væggen. Masoniten er jo 3mm og gipspladerne 13mm. Det vil jo også have en effekt mod loftet. Det føles lidt unødvendigt at skifte gulv og loft bare for at sætte gipsplader op...? Hun vil have det for brandsikkerhed, men det er jo en gang, ikke en garage. Hvordan ville I gøre, og hvordan har I gjort?
Sætter I nye plader, så går fodlisten jo udenpå dem, ligesom loftlisten. Da vil den ekstra tykkelse sandsynligvis spille en mindre rolle. Hvis man altså flytter listerne. Ellers er der vel ikke noget galt i at beholde masoniten?
Videre kan man vælge renoveringsgips, som kun er 6mm tyk...
Videre kan man vælge renoveringsgips, som kun er 6mm tyk...
Hvad mener du med, at du skal skifte gulv og loft, fordi vægpladen bliver tykkere? Jeg hænger ikke helt med.
Masonit = 3mm, gipsplader 13mm (6mm) Eftersom det bliver tykkere plader skal man jo "stille" pladerne på gulvet. Der ligger "klikgulv" her. Det gulv skal jo ligge mod væggen, ikke under vægpladerne. Samme effekt bliver der i loftet, hvilket dog ikke er lige så vigtigt. Forstår du mine tanker nu?Norrhyttan sagde:
Nej, jeg ser virkelig ikke problemet. Det vigtige er vel, at dit laminatgulv har en bevægelsesmargin ude ved væggene. Om det er mod væggen eller ind under væggen, spiller nok mindre rolle. Det er nok kun for dig, det er vigtigt. :|baccis sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 894 indlæg
Er enig med de andre, det er ikke noget problem. Gips giver øget brandsikkerhed, selvom der er trævægge bagved.
Klik her for at svare