Hej,

Vi bor i et tilbygget rækkehus, hvor rummet mellem husene er blevet sammenbygget, så husene per definition nu er et rækkehus. Husene er bygget i 1979 og sammenbygningen blev lavet i 1986. Vi har lydproblemer mellem husene, hvor især structure born noise forplanter sig forstyrrende meget mellem husene. Det hjælper ikke, at vores soveværelse ligger væg mod væg til naboens stue. Hovedsageligt er der to lyde, der generer:
1. Når børnene løber mellem køkken og stue hos naboen.
2. Basgang når naboen spiller musik, og det behøver ikke være specielt høj musik.

Jeg har nu revet op "vores" væg i stueetagen op til naboens gamle yderfacade for at tage et nærmere kig på, hvordan man har bygget husene sammen.
Fra vores side set ser det ud som følger:
1. Dobbeltgips
2. 95mm stående reglar, isoleret med stenuld
3. 30mm stenuldsplade kompakt for brandisolering
4. 12mm standardgips
5. naboens gamle yderpanel (indre lockbrædder, ydre lag revet)
6. naboens vindpapp
7. naboens gamle ydervæg ca. 190mm isoleret med glasuld
8. 12mm enkelgips ind mod naboens rum.
Desværre i omvendt orden ovenfor mod skitsen jeg har lavet:
Tværsnit af vægkonstruktion mellem rækkehuse, viser lag af gipsplader, isolering med stenuld og glasfiber samt gammel yderpanel.

Fotos:
Vægstruktur med flere lag: dobbeltgips, trækonstruktion isoleret med stenuld, kompakt stenuld til brandisolering, enkeltgips; piler viser materialer.
Billedet viser en vægkonstruktion med isoleringslag, en gipsplade og grannens gamle yderpanel, med tekst der beskriver lagene.

To ting reagerer jeg hovedsageligt på:
1. Hvor lidt gips der er i "brandsikringen" mellem husene. Det består kun af en 12mm gipssiva og 30mm stenuld, som der naturligvis bliver lidt revner mellem pladerne her og der.:eek:
2. Mangel på luftspalte.. Burde der ikke være en luftspalte mellem husene? Især for at structure born noise ikke skal kunne forplante sig.:confused:

Har jeg ret i mine indvendinger her?

Nu til, hvad jeg planlægger at gøre for at forbedre situationen.
Min tanke er at flytte ind vores 45x95-plader 95mm mod vores hus. På den måde skaber jeg plads til at slå flere gipsskiver (brandgips?) mellem husene og få til en luftspalte.
Ulempen ved dette er, at pladerne, som nu løber "udenfor" mellem bjælkelaget, da vil blive flyttet ind under henholdsvis over mellem bjælkelaget, og vi efterlader dette "åbent" ud i luftspalten mellem husene.
Se billede af mellem bjælkelaget taget nedefra:
Indvendig væg med brandsikringsmaterialer synlige, herunder 30 mm kompakt stenuld, gipsplader og træbjælkelag.

Er der nogen her, der har erfaring fra lignende situationer og kan komme med nogle tips til, hvad jeg bør tænke på?

Du har to typer lydforstyrrelser, der kræver delvist forskellige strategier. Nabobørns løben er en strukturlyd, der overføres, fordi husenes ydervægge ligger an mod hinanden. Løsningen på dette er at bryde denne kontakt. Eventuelt på den måde du antydede, men jeg kan dog ikke vurdere alle konsekvenser baseret på dine billeder. Baslyden kommer ind, fordi det er sværere at dæmpe lavfrekvente lyde. Generelt set bør man have en så tung konstruktion som muligt, hvilket kan være svært i en træbygning. Markplader med en rumvægt på ca. 150 kg/m3 er klart bedre end almindelig mineraluld. En anden variant er at lave en membranabsorberende, dvs. en krydsfinerplade, der optager lydenergien. Det kan dog være vanskeligt at få til i denne situation. 30 mm brandsikringsisolering har, hvis den ikke indeholder træbjælker, bedre varmeisolerende evne end en gammeldags brandmur af tegl (som dog har nogle andre fordele). En variant er at satse på at supplere denne isolering med en markplade, der ligger direkte an mod brandisoleringen uden gennemgående bjælker. Så tyk som du kan få plads til.

Tak for svar! Hvis jeg tolker dit svar korrekt, er det ikke forkert at sætte et lag eller to brandgips mod eksisterende enkeltgips inde i væggen. (Det gør jo unægtelig konstruktionen tungere.) Derefter sætter jeg den eksisterende brandbeskyttelsesisolering på 30 mm tilbage (den er naturligvis uden reglar) og sætter en plade så tyk, som jeg kan få plads til udenpå brandbeskyttelsesisoleringen. Så bliver der en luftspalte på 2-3 centimeter, før vi bygger vores indervæg op på ny. Den bliver trukket ind over/under mellembjælkelaget og konstrueret efter anbefalinger for at få så høj lydisolering som muligt.

Spørgsmålet er, hvordan man fastgør brandbeskyttelsesisoleringen og pladen mod gipspladerne? I dag er den klemt ind bag vores vægs 45x95 reglar, som holder den på plads. Men med luftspalte bagved, skal man næsten skrue den op. Skruer leder jo som bekendt varme... Erfaringer/forslag?

Der er aldrig noget galt med gipsplader, tunge og gode. Papirsbeklædte gipsplader bør dog ikke placeres, så papiret kan optage fugt. Når man skal sætte isolering op uden at klemme den mellem reglarne, kan man gøre det på forskellige måder. Man kan lime, fastgøre med søm gennem plastplader, plastiksøm med modhager osv. Den passende metode er lidt produktrelateret, så jeg ville tjekke med leverandøren. Både Paroc og Rockwool har desuden ambitiøse hjemmesider.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.