Hej hej
Har overvejelser om vores grund, hvor vi skal bygge et hus.
Der er to alternativer for at lave en vej til huset, det ene er at tage det via "den korte" vej, hvilket betyder, at det kan komme til at blive en kraftig hældning samt en del sprængning.
Det andet alternativ er at føre vejen fra "den anden side", vejen bliver dog 100 meter længere men vil sandsynligvis undgå sprængning.
Hvad koster vejen per meter?
Hvor meget afhængigt af arbejdet ligger sprængning i pris?
Har overvejelser om vores grund, hvor vi skal bygge et hus.
Der er to alternativer for at lave en vej til huset, det ene er at tage det via "den korte" vej, hvilket betyder, at det kan komme til at blive en kraftig hældning samt en del sprængning.
Det andet alternativ er at føre vejen fra "den anden side", vejen bliver dog 100 meter længere men vil sandsynligvis undgå sprængning.
Hvad koster vejen per meter?
Hvor meget afhængigt af arbejdet ligger sprængning i pris?
Jeg ville virkelig forsøge at undgå sprængning (som afhængig af hvordan det ser ud og hvad der er i nærheden kan koste hundretusindvis af kroner) samt kraftige skråninger. Det er svært at få vejen til at blive liggende når det hælder meget og der kommer tordenbyger eller er en besværlig tøbrud.
Hvad en vej så koster varierer også med hvordan det ser ud, og hvordan I får lov til at bygge den. Fra nogle få hundrede kroner per meter hvis det er optimale forhold, til tusindvis hvis det f.eks. er meget vådt terræn, eller hvis der skal en masse fyld til.
Hvad en vej så koster varierer også med hvordan det ser ud, og hvordan I får lov til at bygge den. Fra nogle få hundrede kroner per meter hvis det er optimale forhold, til tusindvis hvis det f.eks. er meget vådt terræn, eller hvis der skal en masse fyld til.
Jeg er jo ikke så sikker jeg uden ønsker mere information. Hvad er kraftig hældning f.eks. Nu bor du jo så langt sydpå, at snerydningen ikke er et alt for stort problem, men det er jo en ting at tænke på. Hver meter ekstra vej vil jo koste ekstra drift og vedligeholdelse.
Oj, det lød billigt jawen. Vi er i startfasen med at anlægge en vej. Dog ikke lige så lang som trådskaberen (100 m) samt at der skal være lidt dræning et sted. Vi havde i samme ombæring tænkt at lægge rør ned for at få el til belysning langs vejen, samt noget til at trække telekablerne i. Hvor meget ekstra kan man regne med at dræning (som jeg antager bare er lidt dybere gravet med et rør gennem fyldet?) samt nedlægning af rør koster? Yderligere en undren, hvor smal kan man lave vejen uden at det medfører problemer for transport af byggematerialer (beton, leca, letbeton) samt septiktanktømning osv.?
Vores vej kostede ca. 90.000 kr og er ca. 100 meter, dvs. 900 kr/meter, hvilket er en ret normal pris. Jeg har læst på forummet, at man bør regne med 1000 kr/meter, men naturligvis afhænger prisen meget af de omstændigheder og forudsætninger, der er til stede.
Jeg kan fortælle lidt om vores forudsætninger: Vi havde en gammel vej, der var farbar med bil i 50'erne. Den var tilgroet med planter, og den blev skrabet af ca. 200 mm. Vi måtte fælde nogle træer, og traktorgraverne fjernede stubberne. Vi har fiberdug under hele vejen, og vi har lagt et bærelag på 200-700 mm af diverse fraktioner. Da vi lavede vejen, var det midt om sommeren, og vores nærmeste gruslager havde ferielukket, hvilket gjorde, at materialet skulle hentes et sted nogle mil længere væk. Dag et havde vi to lastbiler, der kørte materialer, men dag to kunne desværre kun én lastbil køre materialer, hvilket gjorde, at hjullæsseren, der lagde materialet ud, ikke havde fuldt op. Vi har 50 mm kabelbeskyttelsesrør langs hele vejen (koster ca. 10 kr meteren) og en vejrør til at lede vand under vejen et sted (ca. 600 kr). Vores vej er ca. 4 meter bred, hvilket jeg syntes var alt for bred, da den blev lavet, men lastbilerne har brug for det. På de steder, hvor vejen består af 700 mm bærelag, har vi været nødt til at lave modfyldning af grus og jord for ikke at vejen skal skride ud til siderne, sådan noget skal også tages med i beregningerne for, hvad en vej koster.
Jeg kan fortælle lidt om vores forudsætninger: Vi havde en gammel vej, der var farbar med bil i 50'erne. Den var tilgroet med planter, og den blev skrabet af ca. 200 mm. Vi måtte fælde nogle træer, og traktorgraverne fjernede stubberne. Vi har fiberdug under hele vejen, og vi har lagt et bærelag på 200-700 mm af diverse fraktioner. Da vi lavede vejen, var det midt om sommeren, og vores nærmeste gruslager havde ferielukket, hvilket gjorde, at materialet skulle hentes et sted nogle mil længere væk. Dag et havde vi to lastbiler, der kørte materialer, men dag to kunne desværre kun én lastbil køre materialer, hvilket gjorde, at hjullæsseren, der lagde materialet ud, ikke havde fuldt op. Vi har 50 mm kabelbeskyttelsesrør langs hele vejen (koster ca. 10 kr meteren) og en vejrør til at lede vand under vejen et sted (ca. 600 kr). Vores vej er ca. 4 meter bred, hvilket jeg syntes var alt for bred, da den blev lavet, men lastbilerne har brug for det. På de steder, hvor vejen består af 700 mm bærelag, har vi været nødt til at lave modfyldning af grus og jord for ikke at vejen skal skride ud til siderne, sådan noget skal også tages med i beregningerne for, hvad en vej koster.
4 meters vejbredde er passende, man vil have lidt margen med byggetrafik.
Derefter er min pris baseret på 30 cm tykkelse med 0-63 mm kross, da kommer man 3,33 kvm per kubik.
200 X 4 = 800/3,33 giver 240 kubik, 1 kubik vejer ca. 1600 kg så det giver 385 ton, 1 ton koster ca. 120 kr = 120X385 giver 46.200 kr.
Markduk koster ca. 5-7 kr kvm så regn med 6 kr, 6 X 800=4.800 kr.
Læg lidt ekstra omkostninger til for evt. punktdræning og reserve, sig 10%
Omkostning indtil nu 56.100 kr
Graver 17 tonner ca. 750 kr/time, graveren bør nå at skrabe muldjord af og forberede vej på ca. 4 dage dvs. 50 løbende meter per dag, det bliver 32X750=24.000 kr
Så at lægge på kross går meget hurtigt, leverancerne af materiale styrer desværre tiden, for at læsse af et læs og så pløje det ud med graverens skærplade tager maks 15 min per læs.
1 læs ca. 12 ton eller 7,5 kubik rækker til ca. 25 kvm vej eller 6,25 løbende meter fuld 4 m bredde.
32 læs giver sig 10 timer til med graver dvs. 7.500 kr.
Så skal du have en jordarbejder hele tiden, som gør det nødvendige på jorden sammen med graveren, han måske skal bruge 60 timer inkl. vibro, det giver 300 kr/tim X 60=18.000 kr
Summa 106.500 kr
Dette er regnet på en normal vej som ikke har ekstreme forhold fx skov i vejen m.m., og baseret på at man kan lægge skrammemasserne til siden og ikke behøver at køre dem væk, omkostningen kan også stige, hvis gravafstanden er lang i.o.m at transporterne af kross bliver lange.
At lægge ned kabelrør koster som fn76 skriver ca. 10 kr/m i materiale og tager ikke lang tid at lægge, dette gør jordarbejderen samtidig som de går frem.
Mvh Jawen
Derefter er min pris baseret på 30 cm tykkelse med 0-63 mm kross, da kommer man 3,33 kvm per kubik.
200 X 4 = 800/3,33 giver 240 kubik, 1 kubik vejer ca. 1600 kg så det giver 385 ton, 1 ton koster ca. 120 kr = 120X385 giver 46.200 kr.
Markduk koster ca. 5-7 kr kvm så regn med 6 kr, 6 X 800=4.800 kr.
Læg lidt ekstra omkostninger til for evt. punktdræning og reserve, sig 10%
Omkostning indtil nu 56.100 kr
Graver 17 tonner ca. 750 kr/time, graveren bør nå at skrabe muldjord af og forberede vej på ca. 4 dage dvs. 50 løbende meter per dag, det bliver 32X750=24.000 kr
Så at lægge på kross går meget hurtigt, leverancerne af materiale styrer desværre tiden, for at læsse af et læs og så pløje det ud med graverens skærplade tager maks 15 min per læs.
1 læs ca. 12 ton eller 7,5 kubik rækker til ca. 25 kvm vej eller 6,25 løbende meter fuld 4 m bredde.
32 læs giver sig 10 timer til med graver dvs. 7.500 kr.
Så skal du have en jordarbejder hele tiden, som gør det nødvendige på jorden sammen med graveren, han måske skal bruge 60 timer inkl. vibro, det giver 300 kr/tim X 60=18.000 kr
Summa 106.500 kr
Dette er regnet på en normal vej som ikke har ekstreme forhold fx skov i vejen m.m., og baseret på at man kan lægge skrammemasserne til siden og ikke behøver at køre dem væk, omkostningen kan også stige, hvis gravafstanden er lang i.o.m at transporterne af kross bliver lange.
At lægge ned kabelrør koster som fn76 skriver ca. 10 kr/m i materiale og tager ikke lang tid at lægge, dette gør jordarbejderen samtidig som de går frem.
Mvh Jawen
En ting til, som dukkede op i hovedet i dag, da jeg mødte en traktor i skoven, er, at det ikke gør noget, hvis der bygges noget, der kan fungere som et mødested et sted på midten af en 200m lang strækning. At bakke 100m kan føles lidt besværligt. Det er nok med 1,5m ekstra bredde på en 7-8m vejstrækning og koster ikke særligt meget ekstra i forhold til nytten, man har af det i evindelige tider.
For os var det endda sådan, at Vejdirektoratet krævede, at vi skulle have en vendeplads/lomme for at få tilladelse til at anlægge indkørsel til vores grund. Vejdirektoratet mente, at indkørsel ikke kunne bevilges, hvis man var tvunget til at bakke ud på den store vej (70-vej og 80 hhv. 120 meters sigtbarhed). Dog fik vi lov til at placere "vendezonen", hvor vi selv syntes, det var bedst. Vores indkørsel er ca. 250 meter lang, og vi har vendepladsen (tilstrækkelig for lastbiler til at bakke ind og vende på) tæt på huset, da den også fungerer som gæsteparkering.
jawen sagde:
tro mig det skal jeg
må håbe på at det ikke går over 106,500 kr da
Kommer med billeder når det nærmer sig huset
Klik her for at svare