Jeg er begyndt med det næste rum i huset og har to mindre problemer.
På "billede 1" er væggen ujævn ved "Pil A", og der går et udvendigt kabel fra "Pil B" til "Pil C".
Det udvendige kabel har tidligere ejer ladet trække til en stikkontakt i rummet ved siden af.
Jeg vil jævne væggen og samtidig fjerne det udvendige kabel.
Er det helt forkert at trække rør eller slange uden på den eksisterende væg, sætte en ekstra dåse (Se billede 2) og derefter lave et skelet samt sætte en ny væg udenpå (Se billede 3)???
Er dette korrekt ifølge byggteknik samt elsikkerhed???
En elektriker skal naturligvis lave tilslutningen...
Hvilken tykkelse på spær bør man bruge????
På "billede 1" er væggen ujævn ved "Pil A", og der går et udvendigt kabel fra "Pil B" til "Pil C".
Det udvendige kabel har tidligere ejer ladet trække til en stikkontakt i rummet ved siden af.
Jeg vil jævne væggen og samtidig fjerne det udvendige kabel.
Er det helt forkert at trække rør eller slange uden på den eksisterende væg, sætte en ekstra dåse (Se billede 2) og derefter lave et skelet samt sætte en ny væg udenpå (Se billede 3)???
Er dette korrekt ifølge byggteknik samt elsikkerhed???
En elektriker skal naturligvis lave tilslutningen...
Hvilken tykkelse på spær bør man bruge????
Er væggen en indervæg?
Jeg ville sandsynligvis have sat en 45x45 og trukket kablet i rør og dåser som du har tænkt, men måske har en med tømrer/byggeuddannelse en anden (måske endda bedre ide).
Det kunne endda være bedst at fjerne vægbeklædningen (gips?) og lave en ny elinstallation inde i den allerede eksisterende væg - det er jo trist at tage gulvplads, selvom det er lidt - bare for 2 rør og en dåse....
MVH
/Ove
Jeg ville sandsynligvis have sat en 45x45 og trukket kablet i rør og dåser som du har tænkt, men måske har en med tømrer/byggeuddannelse en anden (måske endda bedre ide).
Det kunne endda være bedst at fjerne vægbeklædningen (gips?) og lave en ny elinstallation inde i den allerede eksisterende væg - det er jo trist at tage gulvplads, selvom det er lidt - bare for 2 rør og en dåse....
MVH
/Ove
Først var jeg ikke helt med på at tage spånpladen ned på den eksisterende væg MEN så er det lettere, og hullet på det første billede (Pil C) er et stykke fra væggen og dækkes med en 45x45 regel med ny beklædning. Jeg ville bare have en bekræftelse på, at jeg har tænkt rigtigt, og at det ikke går for meget imod normerne inden for "husflid"... 
Hehe, normer inden for hjemmefusk - den var virkelig god!! 
Ja, det er enkelt at sætte regler, men på den anden side er det ikke så stort et arbejde at reparere et hul med lidt spartel...
Men jeg ville nok som sagt have bygget videre med regler...
Når det gælder el og tilbygninger - afsnit hjemmefix - så har jeg et fremragende eksempel på, når det kan gå lidt galt. Jeg har et kabel, der går inde i huset til det, der tidligere var gavl, langs gavlen ud på ydersiden, ned på ydersiden af en tagindklædning og ind tilbage i huset igen for at forsyne tilbygningen. Jeg rystede bare på hovedet, da jeg forstod, hvordan det var trukket... Når jeg får elektrikeren hertil skal det laves om!!!
MVH
/Ove
Ja, det er enkelt at sætte regler, men på den anden side er det ikke så stort et arbejde at reparere et hul med lidt spartel...
Når det gælder el og tilbygninger - afsnit hjemmefix - så har jeg et fremragende eksempel på, når det kan gå lidt galt. Jeg har et kabel, der går inde i huset til det, der tidligere var gavl, langs gavlen ud på ydersiden, ned på ydersiden af en tagindklædning og ind tilbage i huset igen for at forsyne tilbygningen. Jeg rystede bare på hovedet, da jeg forstod, hvordan det var trukket... Når jeg får elektrikeren hertil skal det laves om!!!
MVH
/Ove
Jeg ved ikke helt, hvordan du har tænkt, men hvis du har tænkt dig at trække det eksisterende kabel i et elrør, så husk at visse kabler ikke må trækkes i rør. Skal du båta kabelen mod almindelig tråd, bør det jo ikke være noget problem.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 indlæg
halløj p-plads! tjipp her! jeg ville fræst rør ind til kabler i spånpladen. derefter evt. rettet lidt + en ny gipsplade udenpå dette.. spartle, male, tapetsere!? slippe for at lave en trækonstruktion og få en bongo tromme til væg.. hvis du ikke putter isolering mm. i, vil sige..
Derefter sætter du kantjern på de udvendige hjørner og spartler imod så bliver det toppen! Måske tid til at komme forbi til en kaffe.. har jo ikke kigget ind i dit "slot" =)
Derefter sætter du kantjern på de udvendige hjørner og spartler imod så bliver det toppen! Måske tid til at komme forbi til en kaffe.. har jo ikke kigget ind i dit "slot" =)
Dette er jo en variant, jeg ikke har tænkt på, men fejler på en ting, jeg skal have lidt udtag på væggen og må så køre udenpåliggende!?Tobbefonsterfixare sagde:hallø p-plads! tjipp her! jeg ville fræse ind rør for kabler i spånpladen. derefter evt. rette lidt + en ny gipsplade udenpå dette.. spartle, male, tapetsere!? undgå at opsætte stolper og få en bongo tromme til væg.. hvis du ikke putter isolering mm, vil sige..
Derefter sætter du kantjern på de ydre hjørner og spartler imod, så bliver det toppen! Måske tid til at komme forbi til en kaffe.. har jo ikke set dit "slot" =)
Hvad angår "Bongotromme" så har jeg mindst 4 i hvert rum allerede!
Kaffe er noget, der altid findes, så det er bare at kigge forbi!!!!
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 indlæg
det gør vel ikke noget om du har vægstik af "udenpåliggende model", hvis du har fået rør og kabler ind i væggen!? synes jeg i hvert fald ikke.. der findes jo slanke modeller af udenpåliggende vægstik mm.. man behøver jo ikke nødvendigvis købe dem af skotøjsæske-model! =) under alle omstændigheder er en metode jeg plejer at bruge, hvor jeg supplerer med stikkontakter / afbrydere.. at jeg fræser ind til rør i den eksisterende vægbeklædning og så "smækker" ny gips udenpå dette.. og hvor det ikke er muligt at løse det med en dåse, bliver det stik af slank udenpåliggende model!
Klik her for at svare