Vi vil bygge en kældertrappe og overvejer, hvad det kan koste. Vi skal selvfølgelig indhente nogle tilbud, men jeg ville først diskutere det lidt med jer her.

Vi skal bygge et badeværelse, hvor den nuværende trappe er, derfor kræves en ny placering. Desuden er den nuværende placering lidt underlig - længst inde i et rum i hjørnet af huset. Den nye trappe ville passe perfekt midt i huset ved siden af trappen til overetagen, hvis det er muligt at bygge en trappe der. I dag er der et lille nedslidt badeværelse, som vi alligevel har planer om at rive ud. Rummet under badeværelset, hvor den nye trappe er tænkt at være, består i dag for det meste af et hulrum (som en uudbygget del af kælderen). Dog er der også klippe op til ca. 65 cm højde fra kældergulvet. I dag er der en lem til hulrummet fra det kælderrum, hvor trappen ender.

Jeg har lavet omtrentlige beregninger* og vurderer, at en trappe med 11 trin à 19,5 cm i højden og 19 cm i dybden ville fungere. Den vil ende et godt sted i kælderen - 40 cm før væggen til det eksisterende kælderrum - og man burde dermed ikke slå hovedet nogen steder. Det bliver en stejl trappe, jeg ved det. Men kan kældertrapper ikke få lov at være lidt stejle? Der er en god udgang fra kælderen direkte ud i haven (uden trappe), så der kan man bære store ting ind og ud af kælderen, hvis man vil det. Vi bruger kælderen til opbevaring, til en ekstra fryser og til værksted.

Alternativet er at lave en trappe med 11 trin à 19,5 cm i højden og 24 cm i dybden, hvilket ville være bedre at gå op ad. Dog ville man så være nødt til at bruge et stykke af vores kontor for at kunne bevare ståhøjde i hele trappen. Det ville kræve ca. 100 x 50 cm af kontoret, som en "kasse på gulvet"... hvis det fungerer konstruktionsmæssigt. For dette alternativ behøves mindre stensprængning, og det sidste trappetrin ville ende nogle decimeter inde i kælderrummet.

Vi tænker at vi hyrer nogen til at ordne dette. Eventuelt river vi badeværelset ud selv. Vi kan også ordne den endelige finish oppe og nede, hvis det sparer penge. Så, hvor besværligt ville det være, dvs. hvad kan det koste at hyre nogen til at:
-Rive et lille badeværelse ud (toilet, håndvask, gulvafløb) og dets rør
-Knuse og transportere ca. 0,3 kbm sten fra kælderhulrummet
-Bygge trappen (materialet er ikke så vigtigt, men træ er rart, hvis det ikke bliver for dyrt)
-Ordne overflader og gøre det pænt langs trappen og ved trappernes tilslutninger (dør oppe f.eks.).

Jeg er meget taknemmelig for jeres kloge input og erfaringer!

* Trappehøjde "gulv til gulv" 214 cm. Lofts højde kælder 187 cm. Trappedybde "væg til væg" 230 cm.

Jeg satte lige en kældertrappe ind. Hyrede en lokal trappebygger til det helt og holdent, som lavede en L-trappe med egetrin og gelændere i eg, fyr og MDF for resten. Ca. 50.000. Det sved, men trappen blev god, plus at jeg også troede, jeg skulle have en stejl nødudgangsløsning, men med trappebyggerens hjælp blev det både med normal hældning og normal bredde.

Tømreren tog trappehullet op og monterede det i mit træbjælkelag, inklusive indsætning af trappehul og montering af gelænder rundt om trappehullet. Ca. 13.000 efter håndværkerfradrag. Det sved næsten endnu mere. Hvordan som helst, nu er jeg fattig men tilfreds med trappen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.