Jeg overvejer at sætte en ny indervæg op mod den eksisterende ydervæg for at kunne trække nye kabler til el, data, hjemmebio osv.

Der kommer også til at hænge et TV på væggen, men som jeg har læst på forummet, så sætter man gerne spånplade først og derefter gips, hvilket betyder, at der ikke skulle være nogle problemer med holdbarheden. Skal man alligevel sætte nogle kortlægninger der, hvor man tænker sig at have TV'et for at gardere? Limer man spånpladen forresten?

Derefter er der materialespørgsmålet, tænkte jeg at tjekke priser, før jeg går i gang, så jeg har lidt styr på omkostningerne.

Regler: 45x70? Jeg så, at nogen mente, det var nok med 45x45, men ydervæggene er ret kolde, plus at der vil blive trukket en del kabler, så 70 føles mere passende. cc 60? 45?
Isolering: Mineraluld?
Kabel: Slange eller rør? Har set, at der findes præfabrikeret slange, som burde være praktisk for 220-kablerne. Burde det ikke være de gule dåser, hvis jeg sætter gips udenpå spån?
 
Jeg havde sat råspånt i stedet for spån! Så kan du hænge hvad som helst på væggen. Lidt mere arbejde, men det er det værd synes jeg.

Du sætter reglerne afhængigt af hvilke plader du skal sætte, i dit tilfælde bredden på spånpladerne. Har du 1200mm plader, kører du cc 600mm, og kører du 900mm plader, så må du køre cc 450mm.

Men kører du råspont, er det nok med cc 600mm.

Hvad angår isolering, er det vel Isover eller Paroc, der er de største tror jeg. Isover kører glasuld og Paroc stenuld. Det er nok lige meget hvilken du tager. De er nok sammenlignelige i isoleringsevne, se lambdaværdien. Den skal være så lav som mulig.

Det er nok primært et spørgsmål om hvilken man foretrækker at arbejde med, hvis de har samme lambdaværdi.

Hvad angår el, foretrækker jeg slanger. Det er så praktisk at arbejde med. Gule dåser er til dobbelt gips, dvs. 26mm.
 
Færdig trukket slange dobbelt kostnaden omtrent ...
Havde sat 45*70 så at ikke skruen når elen,
Ikke spånplade ,,,råspont istället..
Jeg havde kørt cc 450 med 900 gips,,
 
Takker for svar, føles spontant som om jeg vil bruge råspont i stedet for spånplade.

Et konstruktion spørgsmål dog, hvordan gør man med gips og regler ved start og stopp? Sætter man cc 60 hele vejen, eller bruger man mindre mod ydersiderne, så man kan sætte en hel gipsplade ved start?

Selvfølgelig forstår jeg, at man skal tilpasse på den ene side, eftersom væggen næppe er jævnt delbart med 120, men starten da?
 
Tipset ved start af gipspladen er at skære den affasede kant (ca. 5 cm) væk, så du undgår at spartle inde i hjørnet. Det betyder, at den første regel kommer 5 cm tættere på "startvæggen" end den øvrige cc-afstand.

Så den første regel bliver cc 55 cm (eller hvor meget du nu skærer væk) og derefter cc 60 mellem de øvrige helt frem til slutvæggen, som bliver den afstand, det bliver. Et lille tip bare...

- M
 
Ja, det var det jeg undrede mig over, tak for godt svar :)
 
Jeg for min del har helst den fasade kant tilbage, fordi jeg sætter en papirstrimmel i hjørnet og alligevel skal spartle den ind.
 
Ang. slang vs. rør, så er jeg ikke enig med "snickarhjälpen" ovenfor. Slang med færdigtrukket tråd koster ikke meget mere end rør + kabel.

Priser fra elbutik.se
100m Slang med færdigtrukket 3G1,5 - 1210 kr
100m Rør samt 3x100m FK 1,5 - 1075 kr

De 135 ekstra kroner er det værd. Det går meget hurtigere at trække slang end at trække, skarve og bøje rør samt trække i tråd. Tid er penge ;)
 
Er enig med ovenstående om, at man skal bruge føringsrør. Dog er det måske ikke altid færdigtrukket. Skal man kun have nogle få stikkontakter, er det vel fint, men hvis man også skal have tændtråd osv., skal man alligevel trække i kabel. Og desuden er det ikke særlig besværligt at trække i kabel. Det går jo lynhurtigt, hvis man bare sørger for at trække rørerne så lige som muligt. I med en træksnor, på med kablerne og træk ud. Og vupti, så har man et færdigtrukket kabel.

Desuden kan det være sværere at få i et ekstra kabel, når der allerede er trukket kabler i røret.

Synes jeg :-)
 
jeg mente tom slang ikke rør eftersom man skal have lidt højttaler kabler samt lidt media samt FK 1,5 som man kan skjule i væggen lidt unødvendigt at købe 100 m færdigtrukken slang da.
 
havde kørt med plywood af en slags i stedet for råspont eller spån.
Derefter kortlæg bagved, hvor man skal have rigtig tunge ting.
 
cc 450 da 900 gips er meget mere arbejdsevenligt både i at bære, transportere og montere. Kør med 45x70 reglar så mindskes risikoen som nævnt ovenfor med at du skruer gipsen i et rør. Rå spont for alt ære men OSB 12 mm holder ting oppe og går meget hurtigere at sætte op, er du usikker kør med et par kortlingar bagved hvor du tror du kommer til at have tv'et.

Skær 450 mm af pladen og start med den mod hjørnet, ingen spartel kan o drille med og med største sandsynlighed vil du afslutte med det stykke, der bliver til overs. Tænk bare på at sætte OSB'en med 2-3 mm afstand så væggen ikke bugter.
 
Ang. råspont mod osb. Regner jeg hurtigt på byggmax priser så lander jeg på næsten nøjagtigt samme pris med osb og råspont. Væggen er 3,85, hvilket gør at jeg får spild på godt en meter bred osb, mens råspont bliver klart mindre spild.
 
Hejsan!
Jeg ville helt sikkert have trukket VP16 rør, hvor det er muligt, i stedet for slang fordi der dels er mere plads (hvis man vil ændre i fremtiden) :-) og der er intet, der er riflet på indersiden = det er LET at trække, MEN hvor der er besværlige bøjninger, ville jeg anv. slang. Mvh/ Tomas
 
er det helt risikofrit at isolere indvendigt da? Du flytter jo dugpunktet indad i væggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.