J justusandersson sagde:
Sikkert. Det er ingen store kræfter, medmindre man skal tage højde for risikoen for påkørsel...
Spørgsmålet er så, om jeg bør have kortlægning mellem tagbjælkerne?

I garagedelen tænkte jeg at isolere med mineraluld mellem tagspærene og skrue gips, men det er vel nødvendigt at skabe cc60 på en eller anden måde? Problemet er, at jeg egentlig ikke vil mindske lofthøjden med lægter osv. Har du nogen idé der? Det bliver kun cirka 95mm mineraluld, men jeg tænker, det er bedre end ingenting...

Så fremstår nok kortlingar som den enkleste løsning.

J justusandersson sagde:
Da fremstår nok kortlingar som den enkleste løsning.
Hvad tror du om at bruge kortla med 45x45 for at skabe cc60 til at skrue gips i og derefter lade isoleringen ligge løst ovenpå disse?

1200 eller 1300 mm føles lidt langt for 45x45. Jeg kan regne på det, men ikke i aften. God idé at lade isoleringen ligge løst ovenpå kortlingarna.

J justusandersson sagde:
1200 eller 1300 mm føles lidt langt for 45x45. Jeg kan regne på det, men ikke i aften. God idé at lade isoleringen ligge løst ovenpå kortlingarna.
Gør gerne det. Taknemmelig for din hjælp.

Det går godt.

J justusandersson sagde:
Det går bra.
Ok muligt en liggende 45x95 er bedre skaber lidt mere stabilitet og større overflade for isoleringen at ligge på?

J justusandersson sagde:
Det går bra.
Hvis jeg siger limträbalk i stedet for konstruktionsvirke i tagbjælkerne, hvordan ville det så se ud dimensionsmæssigt?

Er der en gigantisk prisforskel?

Jeg tror, at limtræ bliver omtrent dobbelt så dyrt sammenlignet med dobbelt 45x195. Du vinder ikke så meget men slipper for ulejligheden med at skruelime. Vælger du 115x180 bjælker, kan du sænke højden. Limtræ kan desuden fås i den rigtige længde (efter bestilling).

J justusandersson sagde:
Jeg tror, at limtræ bliver omtrent dobbelt så dyrt sammenlignet med dobbelte 45x195. Du vinder ikke så meget men slipper for besværet med at skrue lime. Vælger du 115x180 bjælker, kan du sænke højden. Limtræ kan desuden fås i den rette længde (efter bestilling).
ok men vi taler 1,5cm højdeforskel da?

Ja, limträ findes normalt ikke i mindre højde end 180 mm. Så skal man købe en større dimension (af den homogene slags) og kløve den. Teoretisk set (i dette tilfælde) kan du komme ned til 140 mm højde, hvis du udgår fra en 215 mm bred bjælke.

J justusandersson sagde:
Ja, limtræ findes normalt ikke i mindre højde end 180 mm. Så må man købe en større dimension (af den homogene slags) og kløve den. Teoretisk (i dette tilfælde) kan du komme ned til 140 mm højde, hvis du udgår fra en 215 mm bred bjælke.
ok det rimelige føles at skrue-lime 45x195 helt klart trods alt

J justusandersson sagde:
Ja, limträ findes normalt ikke i mindre højde end 180 mm. Så må man købe en større dimension (af den homogene slags) og kløve den. Teoretisk (i dette tilfælde) kan du komme ned til 140 mm højde, hvis du tager udgangspunkt i en 215 mm bred bjælke.
Begynder at nærme sig, at dette projekt skal påbegyndes, men overvejer skruesamlingen. Kan man forestille sig hurtigklemmer og sømpistol i stedet for skruer?

Absolut, hvis du har nok tvinger. Skruen erstatter tvingerne. Limträ fra fabrik er aldrig skruet.

J justusandersson sagde:
Absolut, om du har tillräckligt många tvingar. Skruven ersätter tvingarna. Limträ från fabrik är aldrig skruvad.
Ok kan almindeligt hederligt trælim fungere?

Overvejer infæstning stolpe/tagbjælke har fundet passende fladjern men fungerer det med fransk skrue på begge sider typ 10x40. Eller skal jeg have gennemgående gevindstang med møtrik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.