Ja. Du kan faktisk gå ned til to skrue-limede 45x195 C 24 hvis man regner med at limfugen hæver Elasticitetsmodulet noget. Stolperne skal dimensioneres med hensyn til knækfare når de står ustagede. Den nemmeste måde er at skrue-lime 2 stk. 45x95 til en stolpe.

J justusandersson sagde:
Ja. Du kan faktisk gå ned til to skrue-limede 45x195 C 24 hvis man regner med at limfugen forhøjer Elasticitetsmodulen noget. Stolperne må dimensioneres med hensyn til knæk risikoen når de står uafstivede. Det nemmeste er at skrue-lime 2 stk 45x95 til en stolpe.
Kunne man have fastgjort tagbjælkerne til bærelinjen med bjælkesko?

Eller hvis man lægger tagbjælkerne direkte på stolperne 95x95, hvordan foregår fastgørelsen nemmest, passende?

Synlige hulplader osv. er ikke noget problem, da funktion og styrke går forud for udseende her.

Pladestål på begge sider af bjælke + søjle med gennemgående bolt er bedst.

J justusandersson sagde:
Fladjern på begge sider af bjælke + søjle med gennemgående bolt er bedst.
At fastgøre i en bærende bjælke med bjælkesko er slet ikke en mulighed, eller?

Hvis du med det mener, at du vil sammensætte loftbjælkerne over stolperne, så er det en dårlig løsning. Det er bedre, at de ligger ovenpå. Bestil fingerskarvet træ med den rigtige totallængde.

J justusandersson sagde:
Hvis du med det mener, at du vil skarve tagbjælkerne over stolperne, så er det en dårlig løsning. Det er bedre, at de ligger ovenpå. Bestil fingerskovlet træ med den rigtige totallængde.
Hvis jeg havde lagt en bærende bjælke ovenpå stolperne med dobbelstående 45x195, ville det have fungeret at fastgøre tagbjælker på hver side med bjælkesko, dette spørgsmål er mest af nysgerrighed ...

Dobbeltstående 45x195 ændrer ingenting. Du udnytter materialet i tagbjælkerne bedre, hvis de er kontinuerlige over begge fag.

J justusandersson sagde:
Doble stående 45x195 ændrer intet. Du udnytter materialet i loftsbjælkerne bedre, hvis de er kontinuerlige over begge fag.
OK jeg er med, men er bjælkesko på den måde, jeg beskrev, en mulig løsning generelt i stedet for at sammensætte oven på en bærende bjælke, eller gør man aldrig sådan?

Hvordan ville du gribe det an ved skruelimningen af mine bjælker? Jeg har ikke adgang til maskiner, så jeg skal løfte med håndkraft. Er det nemmest at lægge 45x195 7,5m fingerskarvet op i loftet på de to yderste understøtninger og så skruelime dem sammen deroppe på stedet?

Og så når alle loftsbjælkerne ligger på de yderste understøtninger og er fastskruede, monterer jeg til sidst stolperækken i midten?

Det er altid en ulempe med bjælkesko, hvis bjælkerne skal spænde over mere end et fag. Nogle gange bliver det nødvendigt alligevel.

Jeg ville ikke skrue-lime oppe i luften. De bliver ikke tungere, end at du kan løfte dem op med lidt kneb.

N Novisfixaren sagde:
Så når alle tagbjælker ligger på yderste oplæg, fastskruede, monterer jeg til sidst stolperækken i midten?
Det lyder som den rigtige metode. Glem ikke, at stolperne også skal fastgøres i gulvet.

Ok har ikke fundet info om skruvlimningen på nettet rigtig.

Hvordan gør man? PU-lim? Hvilken skrue hvor tæt? Søm pistol dur ikke? :)

Fastgørelse mellem stolpe og tagbjælke, havde hulplader duget med gennemgående gevindstang og møtrik en i tagbjælke og en i stolpe eller hvad er almindeligt?

PU-lim virker. Eftersom det er indendørs, er der sikkert andre lim, der også fungerer. Det er jeg ingen ekspert i. Skruerne er i stedet for tvinger. Man skruer fra begge sider så tæt, at man kan se, at limet kryber ud i fugen. Man må prøve sig frem. 80 mm skrue er passende i dette tilfælde.

To bolte i stolpen og en i bjælken synes jeg er passende.

J justusandersson sagde:
PU-lim fungerer. Eftersom det er indendørs, er der sikkert andre lim, der også fungerer. Det er jeg ingen ekspert på. Skruerne fungerer i stedet for tvinger. Man skruer fra begge sider så tæt, at man ser limen krybe ud i fugen. Man må prøve sig frem. 80 mm skrue er passende i dette tilfælde.

To bolte i stolpen og en i bjælken synes jeg er passende.
En vis del er carport, så halvt udendørs også. Men fladstål fungerer at male, så de klarer udendørsklima?

Angående fastgørelse af stolper i betongulv indendørs tænkte jeg typisk U-jern og gevindstang ned i betongulvet med ankerlim, derefter bolt gennem stolpen og gennem jernet fra siden.

Udendørsstolperne tænkte jeg det samme, men inden jeg monterer stolpen, tænkte jeg at lave en form, typisk 120x120x50mm, stille over U-jernet og fylde med finbeton for at skabe en forhøjelse på den eksisterende betongulv i carporten, hvor stolperne vil stå. Mening? :)

Det ser OK ud. Det vigtige er, at stolperne er låst i begge ender. Brug den teknik, der nemmest giver det bedste resultat med hensyn til stolpernes indlodning.

J justusandersson sagde:
Det ser ud til at være OK. Det vigtigste er, at stolperne er låst i begge ender. Brug den teknik, der nemmest giver det bedste resultat med hensyn til stolpernes lodrette position.
For de stolper, der står indendørs, ville det have været ok blot at bore gevindstang ind i bunden af stolpen, og så sørger tagets egenvægt for resten?

Sikkert. Det er ikke store kræfter, hvis man ikke skal regne med risikoen for at blive påkørt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.