Nå, nu ser det ud til, at 900 mm skal blive den nye standard, da gipspladerne f.eks. bliver lettere at håndtere.

Hvis man kigger på gipsplader og sammenligner priser, viser det sig, at prisen er stort set den samme for 900 og den gamle 1200. Sparsom som jeg er, hæver jeg allerede her et øjenbryn, men...

Derefter kigger man på isolering. Den gamle fine isolering på plade har en perfekt mål for at passe i en træramme med cc60, altså er bredden 565 mm. Den nye standard er 455 mm. Den er altså tænkt kun at fungere med stålregler cc45.

Kald mig old fashion, men jeg kan godt lide mine træregler.
Kald mig sparsom, men jeg kan ikke lide at betale samme pris for en mindre plade.

Så har vi osb/plyfa, hvor 900 bredde endnu ikke har slået igennem, så disse fungerer indtil videre ikke med den nye cc45 standard. Men den kommer nok også snart bredere frem som 900 plade. Til samme pris som 1200 pladen selvfølgelig.

Jeg tror, jeg har formået at glemme formålet med dette indlæg, men jeg poster det alligevel :D

Klassisk måde at hæve prisen på, reducer størrelsen på emballagen. Jeg er ikke helt sikker på, at det er hele sandheden her, plejer byggemarkederne ikke at være ret gode til at skrive prisen per kvm? (og så med meget lille tekst prisen på hele pladen/rullen med isolering)

P
Bare gips 1200 er jo pokkers tung og uhåndterlig. Jeg valgte 900 af den grund. Bagved bruger jeg osb 1200 på cc60 reglstome. Smidigt og godt.

900 mm bredde har været standard i nogle år nu, det er ikke tilladt at bruge 1200mm plader på nybyggeri af arbejdsmiljøårsager
der findes 410mm bredde isolering til træbjælker med 45 c/c
problemet er at der findes så mange varianter af isolering så forhandlerne har ikke plads til at have alle typer hjemme

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.