1, hvad er den nemmeste måde at finde ud af, om man har enkelt, dobbelt, tyndt eller tykt gips i væggene?

Jeg tænkte at sætte en gardinwire tværs over et rum, der er ca. 4 m langt. Der er gips på begge vægge, hvor beslagene skal op, så hvad bruger jeg til at fastgøre krogene? Jeg vil nok også sætte en krog i loftet for ikke at skulle spænde wiren så hårdt. Men der vil stadig være betydelig træk i krogene både på grund af spændingen og gardinernes vægt (jeg vil forsøge at vælge meget lette sådanne). Der findes jo et stort udvalg af mollybeslag og lignende, men hvad fungerer bedst til "trækbelastning"?
 
Til det formål havde jeg jo sagt, at du skal sørge for at fastgøre i regel bag gipsplade, på en eller anden måde.
 
Noget smart måde at finde reglarne på? Man kan jo "banke sig frem", men det er ikke altid let at høre.
 
Prøv med en neodym-magnet!
Så finder du fastgørelseselementerne, skruerne, som gipspladerne er fastgjort til reglerne med.
Går overraskende let, hvis man har lidt tålmodighed og nøjagtighed!
 
  • Synes
Nancy Biäng og 1 anden
  • Laddar…
Tak! :)
 
Regelsøger er jo alligevel det enkleste
Jeg købte en Stanley fatmax på Jula ved en drive, tror jeg betalte omkring 50 kr
 
  • Synes
Nancy Biäng
  • Laddar…
Man kan måske tage en knivlist og trække over væggen, og se hvor den fastner. Den jeg har for at finde små metalting på garagegulvet, og græsplænen når bojsen kører RC lidt for heftigt, har ret stærke magneter, så det burde virke. Må nok tage og teste det en gang, skal bare lige finde en gipsvæg først ;)
 
  • Synes
Nancy Biäng
  • Laddar…
Selvom du får en rigtig god fastgørelse i væggene og kan spænde stramt, er en wire
alligevel ikke så "sjov" som rumdeler, vi har prøvet med et let stof, og det hang alligevel ned på midten.
Så vi skiftede til en skinne med loftbeslag og et kraftigere stof, det blev bedre.
Hvis du ikke har købt wiren endnu, kan det måske være et alternativ.

Sådan her fx. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70299153/
 
  • Synes
Nancy Biäng
  • Laddar…
Peter2400 sagde:
Selvom du får en rigtig god fastgørelse i væggene og kan spænde stramt, så er en wire
alligevel ikke så "sjov" som rumdeler. Vi prøvede med et let stof, og det hang alligevel ned på midten.
Så vi skiftede til en skinne med loftbeslag og et kraftigere stof, det blev bedre.
Hvis du ikke har anskaffet wiren endnu, så kan det måske være et alternativ.

Sådan en her f.eks. [link]
Jeg har gjort præcis samme erfaring. Vi havde en strækning på 4,5m. Vi brugte Ikeas Kvadrant, men det ser ikke ud til, at de har den længere, desværre.
 
Happ... Nu har jeg noget at tænke over.
 
Hvis du alligevel lander i vajer, så burde det være en regel i overgangen mellem tag og væg.

Jeg har tidligere købt en diskret glideskinne til at montere i loftet på bauhaus, som var pæn og billig. Tror mærket var gardinia, men kan ikke finde den på hjemmesiden.
 
Jeg har allerede vajern og løsningen er ikke permanent, så jeg prøver nok at finde en regel. Godt tip toolman, tester i lofthøjde :)
 
thomasx sagde:
Man kan måske tage en knivliste og trække over væggen, og se hvor den sætter sig fast. Den jeg har til at finde små metalgenstande på garagegulvet, og græsplænen når drengene kører RC lidt for voldsomt, har rigtig stærke magneter, så det burde fungere. Må nok tage og teste en gang, skal bare lige finde en gipsvæg først ;)
Findes masser af gipsvægge at teste på her :)
 
nikasp
En almindelig magnet fungerer så godt som noget.
 
Magnettricket forudsætter, at der ikke er spånplade eller OSB bagved gipsen, for så behøver det ikke være skruet i reglarne. Til de fleste formål spiller det så ingen rolle, da man lige så godt kan skrue i pladen, men til dette formål ved jeg ikke, om det holder. Der er betydelige kræfter, når man strammer en wire.
 
  • Synes
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.