hej
skal lægge en kant med benders mursten antik i en kvart cirkel!
Radius 2,17 m og jeg undrer mig nu over, hvordan jeg skal beregne vinklerne, jeg skal skære til i hver ende på murstenen 35cm lang 21cm dyb 14cm høj

nogen med matematikforstand

Fem grader.

tør man spørge, hvordan du kom frem til det? :-)

Hofte lidt ;)

Nejda. Radius 2.17 giver knapt 3,5m "omkreds" på din kvartcirkel 2PiR/4. Det behøves altså 10 sten. 90 grader er vinklen i en kvartcirkel, det giver 9 grader i hver sektion, men det er to sten der mødes, altså halve vinklen i hver ende på hver sten. Dvs 4,5 grader for at være præcis. Sig fem grader så har du lidt justeringsmargen også ;)

Jeg er nok lidt langsom... Hvilken vinkel er der på A / B / C / D ?? Se billede ...
:-)
En 3D-model viser vinkler A, B, C og D på en konstruktion, med anførte mål 350 mm og 140 mm.

Vinkel A må du selv afgøre, om du vil have ret eller ej, afhængig af om den første sten skal ligge "lige", eller lidt i vinkel. Derefter er det ca. 5 grader, eller ca. 85 grader, afhængigt af hvilken af de to modsatrettede vinkler du måler, nu har du markeret en sten med hvidt og kun peget på spidsen B, så jeg antager, du mener vinklen, som så bliver 85 grader. På eksempelvis en kap ville man indstille 5 grader, da det er 5 grader off fra den rette vinkel.

Senest redigeret:
  • Synes
Vardagsrum
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.