Nogen der er god til asbest? (Det vil sige har kendskab)
Baggrund: Jeg er medlem i en ideel forening her i Borås med egen lokal. Vi skal nu bygge køkkenet om, og man opdagede dels eternitplader, men også asbest i limet, som man har limet pladerne med (positive prøver er taget).
Da vi har besluttet, at vi skal lægge et epoxygulv i køkkenet, ville ham, der ledte arbejdet, gå videre, så han rev pladerne op, med tanken om at det nok ikke er så farligt. En håndfuld plader knak under arbejdet, men ingen plade er skåret i, og limet er ikke skrabet op.
Nu er der delte meninger om dette; Skal vi rense hele lokalet, eller kan vi bare fortsætte? Ulykken er allerede sket, og hvis der er kommet asbestpartikler i luften, så forsvinder de jo næppe foreløbig.
Vi har brug for en objektiv mening om dette; dvs. skal vi rense eller kan vi bare fortsætte?
Det vigtige er, at vi får et objektivt svar (det føles som om en ren asbest-sanerer ville være partisk).
Pladerne kører vi naturligvis til Solbackens asbestgenbrug.
Milde Mathilde.
Saneringsfirma for at nogle fliser er gået i stykker? Vist. Har foreningen penge, de skal af med uden spor af resultat, er det bare at sætte i gang.😃
foreningen er juridisk person og har arbejdsmiljøansvaret
at anvende medlemmer eller uuddannede ved asbest arbejde er kriminelt
Med en uddannet havde dette aldrig sket.
slibning af limrester skal et saneringsfirma udføre
Alle andre ville have lagt det nye gulv ovenpå
Ingen som arbejdede med at rive køkkenet ned, havde den fjerneste anelse om, at der kunne være asbest under det gamle gulv. Sådan er det, når man er en ideel forening, og medlemmerne forventes at arbejde uden kompensation…
Og ja, i bagspejlets klare lys ville det naturligvis have været smartest at lægge det nye gulv ovenpå. Nogle gange kolliderer virkeligheden dog med utopien. (Er nok aldrig sket for nogen på dette forum…)
Et af medlemmerne arbejder i et gulvbetonfirma, de vil lægge en epoxy ovenpå, så vi indkapsler asbestlimet. Jeg er personligt ikke bekymret, men der er medlemmer, som er det. Derfor ville det som sagt have været rart at vide, hvad der faktisk gælder – Kommer vi alle til at dø af lungekræft inden næste sommer, eller kan vi lade det ligge?
Jeg ved ikke, om gulvet er eternit, men her står der: "Asbest kan forekomme i vinylgulve, linoleum og andre gulvprodukter for at forbedre deres holdbarhed, styrke, modstandsdygtighed mod brand og slid samt lydisolering."
Jaha. Så har du almindelige køkkenfliser. Måske de kvadratiske, der ligner marmor? Uanset hvad bøjer de meget lidt.
Du kan jo meddele de Google-skadede medlemmer, at de i gennemsnit indånder 10 asbestfibre i minuttet. Eller... Gør ikke det.
Ekstra ekstra. Hjemstavnsforeningsmedlemmer begik kollektivt selvmord ved at holde vejret.
Ingen som arbejdede med at rive køkkenet ned havde nogen som helst anelse om, at der kunne være asbest under det gamle gulv. Det er sådan det er, når man er en frivillig forening og medlemmerne forventes at arbejde uden erstatning…
Og ja, i bagklogskabens klare lys så havde det selvfølgelig været smartest at lægge det nye gulv ovenpå. Nogle gange støder virkeligheden dog sammen med utopien. (Det er nok aldrig sket for nogen på dette forum…)
Et af medlemmerne arbejder i et gulvbetonfirma, de vil lægge en epoxy ovenpå, så vi indkapsler asbestlimmet. Jeg er personligt ikke bekymret, men der er medlemmer, som er. Derfor havde det som sagt været rart at vide, hvad der faktisk gælder – Vil vi alle dø af lungekræft før næste sommer, eller kan vi ignorere det?
Jeg ved ikke, om gulvet er eternit, men sådan her står der: "Asbest kan forekomme i vinylgulve, linoleum og andre gulvprodukter for at forbedre dens holdbarhed, styrke, modstandsdygtighed over for brand og slid samt lydisolering."
F
andreascarlsson sagde:
Ingen som arbejdede med at rive køkkenet ned havde nogen som helst anelse om, at der kunne være asbest under det gamle gulv. Det er sådan det er, når man er en frivillig forening og medlemmerne forventes at arbejde uden erstatning…
Og ja, i bagklogskabens klare lys så havde det selvfølgelig været smartest at lægge det nye gulv ovenpå. Nogle gange støder virkeligheden dog sammen med utopien. (Det er nok aldrig sket for nogen på dette forum…)
Et af medlemmerne arbejder i et gulvbetonfirma, de vil lægge en epoxy ovenpå, så vi indkapsler asbestlimmet. Jeg er personligt ikke bekymret, men der er medlemmer, som er. Derfor havde det som sagt været rart at vide, hvad der faktisk gælder – Vil vi alle dø af lungekræft før næste sommer, eller kan vi ignorere det?
Jeg ved ikke, om gulvet er eternit, men sådan her står der: "Asbest kan forekomme i vinylgulve, linoleum og andre gulvprodukter for at forbedre dens holdbarhed, styrke, modstandsdygtighed over for brand og slid samt lydisolering."
Ingen som arbejdede med at rive køkkenet havde nogen som helst anelse om, at der kunne være asbest under det gamle gulv. Det er sådan, det er, når man er en ideel forening, og medlemmerne forventes at arbejde uden erstatning…
Og ja, i bagskundskabens skarpe lys havde det naturligvis været smartest at lægge det nye gulv ovenpå. Nogle gange støder virkeligheden dog sammen med utopien. (Er nok aldrig sket for nogen på dette forum …)
Et af medlemmerne arbejder hos et betongulvfirma, de kommer til at lægge en epoxy ovenpå, så vi indkapsler asbestlimmet. Jeg er personligt ikke bekymret, men der er medlemmer, der er. Derfor havde det som sagt været rart at vide, hvad der faktisk gælder – Vil vi alle dø af lungekræft inden næste sommer, eller kan vi se bort fra det?
Jeg ved ikke, om gulvet er eternit, men således står der: "Asbest kan forekomme i vinylgulv, linoleum og andre gulvprodukter for at forbedre dets holdbarhed, styrke, modstandskraft mod brand og slid samt lydisolering."
Er det ok at lægge epoxyen direkte uden at slibe, så er det bare at gå i gang, ellers bør et certificeret firma håndtere slibningen.
Det der løsrev sig, når pladerne blev brudt væk, udluftes I og vådtørrer væk selv.
Spray gerne ordet asbest på epoxyen, hvis den skal dækkes, så det er tydeligt, at epoxyen indeholder asbest ved næste renovering.
Mit hus bygget 1955 er fyldt med asbest, asbestlim på gulvene, tagene er eternit.
Men, jeg er ikke det mindste bekymret, for jeg VED, at hvis man ikke begynder at skabe støv ved at save eller slibe i materialet, er risikoen for frie asbestfibre obefintlig.
Mit hus bygget i 1955 er fuldt af asbest, asbestlim på gulvene, lofterne er eternit.
Men, jeg er ikke bekymret det mindste, for jeg VED, at hvis man ikke begynder at skabe støv ved at save eller slibe i materialet, er risikoen for frie asbestfibre ubetydelig.
Epoxy løser problemet.
jeg bor i 60'erne og alt er asbest
jeg river i dette hele tiden ikke mindst for at se, hvor godt jeg klarer det, hvis jeg udvikler asbestkræft mm.
jeg bor i 60'erne, og alt er asbest
jeg river i dette hele tiden, ikke mindst for at se, hvor godt jeg klare det, hvis jeg udvikler asbestos cancer mm.
Jeg har levet i et miljø med masser af asbestfibre i luften hele min ungdom (født 1956) og ingen af mine samtidige kammerater er mig bekendt blevet ramt af asbestose.
Men selvfølgelig, det kan være farligt ved langvarig eksponering, og rygning er en booster, men en enkeltstående eksponering er ikke noget at bekymre sig om.
Jeg har levet i et miljø med masser af asbestfibre i luften under hele min ungdom (født 1956), og ingen af mine samtidige kammerater har mig bekendt fået asbestose.
Men selvfølgelig, det kan være farligt ved langvarig eksponering, og rygning er en booster, men en enkelt eksponering er ikke noget at bekymre sig for.
kun tøsedrenge bliver ikke udsat for det hver dag, og hvem husker en tøsedreng...
Lej en byggestøvsuger med filter til asbest, støvsug lokalet grundigt, vådtør gulv og overflader, hvor støv ligger. Derefter behøver I ikke bekymre jer mere om det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.