Tid til at tage fat på den sidste del af huset, kælderen i suterræn, bygget i 1977.

Dræneret med Platon udvendigt, men noget forhøjet fugtniveau nederst på væggene.
Derudover er der blåbetong (lavstrålende) i ydervæggene, så jeg tænkte, at jeg kører med ventileret gulv og ydervægge.

Hvad er det nemmeste og mest smidige system nu til dags til gulv og væg?

anders07 anders07 sagde:
Tid at tage fat på den sidste del af huset, underetagen, bygget i 1977.

Drænet med Platon udvendigt, men noget forhøjet fugtniveau nederst på væggene.
Derudover er det blåbetong (lavstrålende) i ydervæggene, så jeg tænkte, jeg kører med ventileret gulv og ydervægge.

Hvad er det enkleste og mest smidige system nu om dage for gulv og vægge?
Står med samme spørgsmål, hvad valgte du til sidst og hvorfor?

K
A ANTYN sagde:
Står i for samme spørgsmål, hvad valgte du til sidst og hvorfor?
Du skal tage hensyn til omstændighederne i netop dit tilfælde.
Har du brug for mekanisk ventilation, eller er passiv ventilation tilstrækkelig?

Japes og Platons løsninger egner sig ikke bedst til ujævne eller skrånende plader, men de er billige og gode.

Giha, Granab og Nivell/Subfloor er bedre til skrånende og/eller ujævne plader, men bliver meget dyrere.

Gihas løsning kan anvendes selv når der er meget lidt plads (lav byggehøjde). Ved ikke mere.

Nivell og Subfloor er oprindeligt fra samme firma og bruger den samme leverandør af ventilation. Forskellene mellem virksomhedens produkter er små.

Granabs system adskiller sig grundlæggende ikke meget fra Nivells/Subfloors. Jeg kan dog godt lide de lige fine stålregler, muligheden for at bruge dæmpelementer med forskellig fasthed, og at der ikke kræves særlige isoleringsbærere. Granabs løsning var absolut den dyreste, da vi skulle installere mekanisk ventileret undergulv, hvorfor vi valgte det fra. Jeg har dog installeret det tidligere.

Vi valgte Nivell/Subfloor, da pladen var ujævn og skrånede lidt. Giha kendte jeg dengang ikke engang til og ved meget lidt om. I valget mellem Nivell og Subfloor ville jeg tage udgangspunkt i tilgængelighed og pris hos forhandlere i nærheden af jer. Nivell har 45x95 regler. Det har Subfloor ikke. Men sådanne regler er ikke nødvendige i boligmiljø. Begge alternativer bliver ret dyre, men der er meget at spare ved at købe isolering, spigpløkker, tætningstape med mere fra et andet mærke. Spørg gerne om tips, hvis du vælger Nivell/Subfloor.

K Kardan79 sagde:
Du må tage hensyn til omstændighederne i lige netop dit tilfælde.
Har du brug for mekanisk ventilation, eller er passiv ventilation tilstrækkelig?

Japes og Platons løsninger er ikke bedst til ujævne eller skrånende plader, men de er billige og gode.

Giha, Granab og Nivell/Subfloor er bedre ved skrånende og/eller ujævne plader, men de bliver en del dyrere.

Gihas løsning kan også bruges, når der kun er meget lidt plads til rådighed (lav byggehøjde). Jeg ved ikke mere.

Nivell og Subfloor kommer fra samme firma og bruger den samme leverandør af ventilation. Forskellene mellem firmaernes produkter er små.

Granabs system adskiller sig i bund og grund ikke meget fra Nivells/Subfloors. Jeg kan dog godt lide de lige, fine stålregler, muligheden for at bruge dæmpningselementer med forskellig fasthed og at der ikke er brug for separate isoleringsbærere. Granabs løsning var absolut den dyreste, da vi skulle installere mekanisk ventileret undergulv, så vi fravalgte det. Jeg har dog installeret det før.

Vi valgte Nivell/Subfloor, da pladen var ujævn og skrånede lidt. Giha kendte jeg da ikke engang til, og jeg ved meget lidt om det. I valget mellem Nivell og Subfloor ville jeg tage udgangspunkt i tilgængelighed og pris hos forhandlere i jeres nærhed. Nivell har 45x95-regler. Det har Subfloor ikke. Men, sådan nogle regler er ikke noget, der kræves i boligmiljø. Begge alternativer bliver ret dyre, men der er meget at spare på at købe isolering, sømpløkker, tætningstape, m.m. fra et andet mærke. Spørg gerne om tips, hvis du vælger Nivell/Subfloor.
Tak for udførligt svar.
Jeg har skrånende plade og en "grøft" mod ydervæggene, så det går ikke med Platon/Jape.
Byggehøjden er kun 50mm til overkant regel.
Ventilation er nødvendig, om sommeren/efteråret stiger fugtigheden i pladen.
Giha valgte jeg fra, da de selv havde meget korte, dårlige svar og få dokumenter om ventilationsløsningen, jeg fik følelsen af, at det ikke var en helhedsløsning.

Jeg har anmodet om et tilbud på Subfloor, Nivell og Granab, pris i den rækkefølge.
Subfloor ca. 685:- og Nivell ca. 740:- pr. kvadratmeter for hele løsningen med vent.
Jeg har selv lagt et Nivell for over ti år siden, så jeg har værktøjerne, boremaskine med gevindtap og regelværktøj.
At købe isolering selv falder nok bort pga. specialmålet 34mm, jeg har ikke plads til 45mm regel.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
K
A ANTYN sagde:
Tak for udførligt svar.
Jeg har skrånende plade og en "grøft" mod ydervæggene, så det går ikke ned Platon/Jape.
Bygge højden er kun 50mm til overkant regel.
Ventilation behøves, sommer/efterår så stiger fugtigheden i pladen.
Giha valgte jeg fra, da de selv havde meget korte dårlige svar og få dokumenter om ventilationsløsningen, fik følelsen af at det ikke var en helhedsløsning.

Har bedt om tilbud på Subfloor, Nivell og Granab, pris i den rækkefølge.
Subfloor ca 685:- og Nivell ca 740:- kvadratmeteren for hele løsningen med vent.
Har selv lagt et Nivell for over ti år siden, så har værktøjerne, boremaskine med gevindtapp og regelværktøj.
Købe isolering selv falder nok bort pga specialmålet 34mm, jeg får ikke plads med 45mm regel.
Min opfattelse af såvel Nivell som Subfloor er, at de er fantastiske at have med at gøre! Vi fik en masse tips og råd, når vi bad om det. Og da Beijers rodede med en bestilling, sørgede Subfloor for at sende ting direkte hjem til os (på plads hos os inden 24h fra samtale) og løste det derefter med Beijers i efterhånden.

Hvis det er et relativt enkelt rum at ventilere (fire lige vægge og ingen forhindringer), så havde jeg aldrig betalt for projekteringen (ventilationen). Den behøves da ikke, hvis man tidligere har installeret et mekanisk ventileret undergulv.

Jeg vidste ikke, at Subfloor/Nivell havde 34mm-"træregler", eller er det stålregel du skal bruge? Findes der 34mm tykke "Nivellplader" også, og "luftfordelingsbånd" til den lave bygge højde? Foretrak virkelig Subfloors bløde luftfordelingsbånd frem for Nivells løsning (har anvendt begge varianter)...

Kommer du bruge aluminiumbutyltejp og/eller tætningsdrev?
Jeg har selv kun anvendt aluminiumbutyltejp, bygfolietejp og bitumenbaseret tætningsmasse (har et gammelt træhus og havde meget at tætte).
Butyltejpen var utroligt meget billigere at købe på fx Bauhaus. Købte en bred variant og delte på midten (langs med).
https://www.bauhaus.se/vilfa-tejp-aluminium-100mmx10m
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tejp-tesa-sealflex-plus-50-mm-x-25m/p-1553567

Købte også spikplugs på Bauhaus. Tror, det var Fischer. Under halv pris imod at købe fra Nivell/Subfloor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.