Hej,
Jeg har brug for at bygge en trappe mellem stuen og resten af huset. Det drejer sig om ca. 3-4 trappetrin. Jeg kan kun finde trykimprægnerede vange eller af stål, som er tænkt til udendørs brug. Hvad er den enkleste og bedste løsning for en indendørstrappe på 3 trin (plus et øverste trin, som er i niveau med det højere gulv. (Højden er 705 mm)
Tak på forhånd!!!
Jeg har brug for at bygge en trappe mellem stuen og resten af huset. Det drejer sig om ca. 3-4 trappetrin. Jeg kan kun finde trykimprægnerede vange eller af stål, som er tænkt til udendørs brug. Hvad er den enkleste og bedste løsning for en indendørstrappe på 3 trin (plus et øverste trin, som er i niveau med det højere gulv. (Højden er 705 mm)
Tak på forhånd!!!
Stighøjden er normalt mellem 14 og 20 cm og trindybden mindst 25 cm, men tættere på 30 er bedre for at man kan gå "normalt" i trappen. Der findes også en "formel" der siger at 2 x stighøjden + trinlængden skal lande mellem 60 og 65 cm for at det skal være bekvemt at gå i trappen.
Med en højde på 705 mm bliver det 4 stighøjder af 176 mm og ifølge formlen ovenfor vil trindybderne blive mellem 247,5 og 297,5 mm.
Hvor meget man vil lade trappen gå ud i rummet kan gøre at man vil eksperimentere lidt med dette.
Et øverste trappetrin i niveau med gulvet er nok ikke nødvendigt, det er tilstrækkeligt med en "trappenæse" så trappen ikke går længere ud end nødvendigt i rummet.
Når man først har besluttet sig for dette, kommer spørgsmålet om man vil have en lukket trappe eller en åben, og hvor bred den skal være osv.
En smal trappe kræver kun vanger på hver side, og en bred vil kræve en eller flere i midten, og man kan lave vanger på siden enten underliggende eller synlige - det er et designspørgsmål.
Har du helt underliggende vanger, så kan de laves enten ved at man sætter klodser på en bjælke eller saver ud i en bredere bjælke (det er sådan man skal gøre vanger i midten uanset siderne). For vanger der er sidemonterede, er det almindeligt at frese spor for plantrinene (de du går på) og stødtrinene (mellem plantrinene).
Beslagene af vangerne afhænger af hvordan væggen og gulvet de skal slutte til er lavet. Laver man "ben" bagerst på vangerne, så trappen bliver helt fritstående, behøver den kun fastgøres så den står stille, ellers skal beslagene bære lasten.
For at komplicere lidt mere kan spørgsmålet om gelænderet skulle uddybes. Er den ene side af trappen mod en væg eller ej? I det første tilfælde kan et gelænder monteres på væggen, ellers skal stolper til gelænderet med i designet, og da er det nemmere med sidemonterede vanger.
Hvis du tænker lidt mere over hvordan du vil have det til at se ud og lidt flere mål på trappen, og måske billeder, så er det lettere at give råd.
Med en højde på 705 mm bliver det 4 stighøjder af 176 mm og ifølge formlen ovenfor vil trindybderne blive mellem 247,5 og 297,5 mm.
Hvor meget man vil lade trappen gå ud i rummet kan gøre at man vil eksperimentere lidt med dette.
Et øverste trappetrin i niveau med gulvet er nok ikke nødvendigt, det er tilstrækkeligt med en "trappenæse" så trappen ikke går længere ud end nødvendigt i rummet.
Når man først har besluttet sig for dette, kommer spørgsmålet om man vil have en lukket trappe eller en åben, og hvor bred den skal være osv.
En smal trappe kræver kun vanger på hver side, og en bred vil kræve en eller flere i midten, og man kan lave vanger på siden enten underliggende eller synlige - det er et designspørgsmål.
Har du helt underliggende vanger, så kan de laves enten ved at man sætter klodser på en bjælke eller saver ud i en bredere bjælke (det er sådan man skal gøre vanger i midten uanset siderne). For vanger der er sidemonterede, er det almindeligt at frese spor for plantrinene (de du går på) og stødtrinene (mellem plantrinene).
Beslagene af vangerne afhænger af hvordan væggen og gulvet de skal slutte til er lavet. Laver man "ben" bagerst på vangerne, så trappen bliver helt fritstående, behøver den kun fastgøres så den står stille, ellers skal beslagene bære lasten.
For at komplicere lidt mere kan spørgsmålet om gelænderet skulle uddybes. Er den ene side af trappen mod en væg eller ej? I det første tilfælde kan et gelænder monteres på væggen, ellers skal stolper til gelænderet med i designet, og da er det nemmere med sidemonterede vanger.
Hvis du tænker lidt mere over hvordan du vil have det til at se ud og lidt flere mål på trappen, og måske billeder, så er det lettere at give råd.
Hej. Såg aldrig att du svarade tidigare :/. Tak i hvert fald for en udførlig gennemgang! Købte vangstykkestykker i galvaniseret stål som jeg malede sorte. Højden er ikke optimal. Havde behøvet en anelse lavere trin højder for at passe perfekt, men det er tæt nok på. Vil bruge nogle afstandsstykker derunder for at kompensere. En bordplade i eg blev materialet til trin. Nu mangler jeg kun at finde en passende gulvlak til den.T Testarn sagde:Trinhøjden er normalt mellem 14 og 20 cm og trin dybde mindst 25 cm, men nærmere 30 er bedre for at man skal kunne gå "normalt" i trappen. Der findes også en "formel", der siger, at 2 x trinhøjden + trindybden skal ligge mellem 60 og 65 cm for at det skal være behageligt at gå i trappen.
Med en højde på 705 mm bliver det 4 trin højder på 176 mm og givet formlen ovenfor, så vil trindybden blive mellem 247,5 og 297,5 mm.
Hvor meget man vil lade trappen gå ud i rummet kan gøre, at man vil eksperimentere lidt med dette.
Et øverste trin i niveau med gulvet behøves nok ikke, det rækker med en "trappetås" så trappen ikke går længere ud end nødvendigt i rummet.
Når man først har besluttet sig for dette, kommer spørgsmålet om man vil have en lukket trappe eller en åben og hvor bred den skal være osv.
En smal trappe kræver kun vangstykkestykker på hver side og en bred vil kræve noget/nogle på midten, og man kan lave vangstykkestykker på siden enten underliggende eller synlige - det er et designspørgsmål.
Har du helt underliggende vangstykkestykker så kan de laves enten ved at man sætter klodser på en lægte eller saver ud i en bredere lægte (det er sådan man skal lave vangstykkestykker på midten uanset siderne). For vanger, der er sidemonterede, er det almindeligt at man fræser ud spor for trinfaldene (dem du går på) og indstigningerne (mellem trinfaldene)
Fastgørelsen af vangstykkestykkerne afhænger af hvordan væggen og gulvet de skal tilslutte til er lavet. Laver man "ben" i bagkanten på vangstykkestykkerne, så trappen bliver helt fritstående, behøves den kun at fastgøres, så den står fast, ellers behøver fastgørelsen at bære lasten.
For at komplicere lidt mere kan spørgsmålet om rækværk skulle afklares. Er den ene side af trappen mod en væg eller ej? I det første tilfælde kan et rækværk monteres på væggen, ellers behøver stolper til rækværk tages med i designet og det er så lidt nemmere med sidemonterede vangstykkestykker.
Hvis du overvejer lidt mere hvordan du vil have det skal se ud og lidt mere mål på trappen og måske billeder, så er det lettere at give råd.
Hmmm... jeg læste igennem mit tidligere indlæg og indser, at jeg har svært ved korte, præcise svar, som "køb færdige vangstykkker og skru dem på"... selvom det kan være godt nok. 🙂
Sjovt at du har fundet noget, der virker og du bliver tilfreds med.
(Så kan sprogbetjenten i mig ikke lade være... Sidestykket på en trappe hedder vang, ikke vagn. 😁)
Håber du finder en lak, der bliver god. Post gerne et billede!
Sjovt at du har fundet noget, der virker og du bliver tilfreds med.
(Så kan sprogbetjenten i mig ikke lade være... Sidestykket på en trappe hedder vang, ikke vagn. 😁)
Håber du finder en lak, der bliver god. Post gerne et billede!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Förstärka signal till inomhusantenn
Teknik -
Hur bygga bjälklag på torr stampad jordgolv, inomhus i ladugård?
Utbyggnad och tillbyggnad -
16 sätt att få ner värmen inomhus
Bloggkommentarer -
Fjern sten på skorstenen indendørs
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Placera laddstation till robot på jord och koppla in sladd inomhus
Robotgräsklippare