Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Kan og kan, spørgsmålet er dog, om ikke det du gør, kommer til at ses mere? Visst kan du spartle og male, men det kræver jo enormt præcis spartling, og så skal man jo helst male så det er ligesom trappen i øvrigt? Ser jo sprøjtemalet ud fra fabrik?
Risikoen er jo bare, at det bliver en masse arbejde for meget lille nytte, og så fortryder man måske i sidste ende.......En trappe bevæger sig jo hele tiden desuden, så risikoen er måske desuden overhængende, at spartelmassen til sidst løsner sig og sidder løst...og ses. Og så er man jo tilbage på punkt et igen.
Risikoen er jo bare, at det bliver en masse arbejde for meget lille nytte, og så fortryder man måske i sidste ende.......En trappe bevæger sig jo hele tiden desuden, så risikoen er måske desuden overhængende, at spartelmassen til sidst løsner sig og sidder løst...og ses. Og så er man jo tilbage på punkt et igen.
Hvis du nu for enhver pris vil fjerne disse – hvilket virker totalt unødvendigt imho – så kan du prøve at fjerne en af dem på et passende skjult sted og se, hvordan det ser ud nedenunder. Hvis du er rigtig heldig, sidder skruerne nedsænket et par mm, så det er muligt at indsætte plugs, der ikke stikker ud – dem kan du save til selv ved at "skære" en rundstav – og fastgøre dem med trælim, inden du spartler og maler over. At kun spartle i hullerne bliver meget svært at få pænt (spørg mig ikke hvordan jeg ved det...) – du vil i det mindste have brug for mere fyld end almindelig snedkerispartel, eftersom det har tendens til at synke ind i dybere huller. Det er muligt, det kan lade sig gøre med kemisk træ/Plastic Padding eller lignende ting, men jeg er skeptisk; det er sjældent, det bliver så godt, at man vil se dette som det første, når man kommer ind i boligen.
På den anden side kan du slibe ned/fjerne plugsene og derefter sætte en form for hel dækplade, som du saver til langs hele vangen. Hvis du limer den med trælim og ved hjælp af et antal tvinger, får du en helt glat overflade, som derefter kan males.
På den anden side kan du slibe ned/fjerne plugsene og derefter sætte en form for hel dækplade, som du saver til langs hele vangen. Hvis du limer den med trælim og ved hjælp af et antal tvinger, får du en helt glat overflade, som derefter kan males.
Når det gælder beklædningen mellem etagerne, kan du være heldig eller uheldig. Det føles som om det er et relativt nyt hus bygget med vægblokke og etagekassetter. Så kan det være så dårligt, at væggene på over- og underetagen ikke helt flugter med hinanden, og så er det desværre ikke muligt at få en helt glat væg.
Ofte plejer der at være gips bag disse etagebeklædninger, og hvis disse flugter med hinanden, er det bare at spartle, men det er intet, man kan vide uden at fjerne beklædningen.
Ofte plejer der at være gips bag disse etagebeklædninger, og hvis disse flugter med hinanden, er det bare at spartle, men det er intet, man kan vide uden at fjerne beklædningen.
jeg har pillet en væk og set, at skruen er sænket. At lave nye propper føles ikke så svært, men som flere siger, er det den sidste finish på dette, der føles som det store projekt. Dette gik fra høj til lav prioritets de sidste par dage...ricebridge sagde:
Hvis du nu for alt i verden vil have fjernet disse – hvilket virker totalt unødvendigt imho – så kan du prøve at pille en af dem af et passende skjult sted og se, hvordan det ser ud under. Hvis du er rigtig heldig, sidder skruerne sænket et par mm, så du kan presse propper ind, der ikke stikker ud – dem kan du selv save til ved at "skive" en rundstav – og fastgøre dem med trælim, før du spartler og maler over. At bare spartle i hullerne bliver meget svært at gøre pænt (spørg mig ikke, hvordan jeg ved det...) – du vil i det mindste have brug for noget mere fyld end almindeligt snedkerspartel, da det har tendens til at synke ind i dybere huller. Det er muligt, at det kan klares med kemisk træ/Plastic Padding eller lignende sjask, men jeg er skeptisk; det er sjældent, det bliver så godt, at man vil se det som det første, man gør, når man kommer ind i boligen.
Til gengæld kan du slibe ned/fjerne propperne og derefter sætte en form for dækkende plade over, som du saver til langs med hele vangen. Hvis du limer den med trælim og med hjælp fra et antal tvinger får du en helt glat overflade, som derefter kan males.
det føles alligevel positivt, hvis jeg nu kan leve med pluggen i trappen er jeg alligevel fristet til at se, hvordan det ser ud under. Jeg skal alligevel male væggene inkl. Disse bjælkelagsinddækninger (tak for det korrekte navn). Jeg vender tilbage i spørgsmålet, har lidt tapet der skal fjernes og lidt spartling, inden jeg går i gang med detteHennke85 sagde:
Når det kommer til inddækningen mellem etagerne, kan du have held eller uheld. Det føles som om det er et forholdsvis nyt hus bygget med vægblokke og bjælkelagskassetter. Så kan det være så slemt, at væggene på over- og underetagen ikke rigtig flugter med hinanden, og så går det desværre ikke at få en helt glat væg.
Ofte plejer det at være gips allerede bag disse bjælkelagsinddækninger, og hvis de så flugter med hinanden, er det bare at spartle på, men det er ikke noget, man kan vide uden at fjerne inddækningen.
tak for alle svarene. Ny på forummet og ny i villaen
Velkommen til forummet og til husejerklubben! Vi har alle været der, nye og grønne og overvældede af husejerskabet. Men man vokser med opgaven!
endelig weekend og hjemmelavet! En lille opdatering om nogen skulle have lyst til at gøre noget lignende.
Skruet pladerne af. Blev overlykkelig over, at der var gips hele vejen under den første. Men selvfølgelig ikke de andre.
Men tror alligevel, at dette er ret nemt at fikse.
Fokus ligger nu på at fjerne tapet og gøre væggen klar til maling.
vender tilbage
Skruet pladerne af. Blev overlykkelig over, at der var gips hele vejen under den første. Men selvfølgelig ikke de andre.
Men tror alligevel, at dette er ret nemt at fikse.
Fokus ligger nu på at fjerne tapet og gøre væggen klar til maling.
vender tilbage
det mangler så lidt, så det er fristende bare at lappe dér. Men foreslår du alligevel, at man skærer en smule op og sætter hele plader over samlingen?R RoBo sagde:





