Vi har lige fået vores hus rejst (bygger nøglefærdigt), og indtil videre går alt som smurt på trods af lidt regn under opførelsen. I dag tog jeg en runde rundt om huset og kiggede nærmere, og jeg fandt ud af, at facadebrædderne ikke sidder helt perfekt nogle steder. Ofte er det ret små forskelle i mellemrum mellem brædderne, og jeg antager, at man skal have en vis tolerance for, at det ikke er nøjagtigt millimeterpræcist, i betragtning af at træ er træ...
Jeg tog et billede af det "værste" sted på huset. Er dette noget, man bare skal lære at leve med, fordi alle brædder ikke er helt lige? Kan det overhovedet rettes?
Det der synes jeg godt, man kan kræve, at de fjerner en eller nogle få planker og spreder mellemrum lidt, så de ikke længere er synlige.
Synes man det der ser OK ud, har man jo ingen håndværksærekærhed i kroppen.
Og det er jo desuden en så hurtig og simpel løsning.
Den smalle sprække er jo desuden i princippet umulig at male ...
Det der synes jeg godt, man kan kræve, at de tager nogle få planker løs og spreder mellemrum lidt, så de ikke længere ses.
Synes man, at det der ser OK ud, har man jo ingen håndværksstolthed i kroppen.
Og det er jo desuden en så hurtig og simpel fix.
Ja, præcis!
Jeg antager dog, at man bør acceptere, at det differerer lidt her og der i visse tilfælde?
For der er jo steder, hvor man ser forskellene, hvis man står tæt på facaden, men som sagt - billedet ovenfor var det værste sted, jeg kunne finde.
Det er ikke så pænt nej. Er det samlingen mellem to vægelementer?
Men jeg har lidt svært ved at forstå vinduesindfatningen under vinduet til venstre på billedet.
Skal det være et umalet træstykke, der er tykkere end pladen rager ud?
Ser forfærdeligt ud, synes jeg. Burde være flere centimeter brede sprækker, eller måske ingen overhovedet? Bland andet for at kunne male som sagt. Og så skal de selvfølgelig helst være lige brede.
Det er ikke så pænt nej. Er det samlingen mellem to vægelementer?
Men jeg har lidt svært ved at forstå vinduesrammen under vinduet til venstre på billedet.
Skal det være et umalet træstykke, der er tykkere end beslagene stikker ud?
Men det er måske langt fra færdigt?
Det du ser er simpelthen facadeplankerne. Det ses ikke, hvis man står lidt væk, men så tæt på kan man tydeligt se det.
Ja, huset er lige blevet rejst Det du ser ved vinduet er bare træstykker, der har siddet som "beskyttelse" for vinduerne, eftersom de er monteret i stommen, og når stammerne ligger på lastbilen ved transport, antager jeg, at man beskytter vinduespladerne på den måde, så de ikke bliver bøjede.
Jeg vedhæfter et billede lidt længere væk, så er I nok med, og som I ser - på afstand ses det selvfølgelig ikke i samme grad.
Ellers synes jeg, at de har fået facadepanelet til at passe flot mellem væg og gavlspids. Det er der jo ikke alle, der lykkes så godt med.
Påpege, at du ser det som et lille problem, både æstetisk men også praktisk når det skal males. Jeg synes, at tømrerne burde tage sig af det der helt uden protester.
Der er jo ingen idé i at gå og måle med en skydelære på facaden for at se, at alle sprækker er ens. Træ er træ. Men det skal ikke skæmme for øjet.
Du behøver bare få en bræt flyttet nogle mm til venstre, så ser det ret OK ud. Det synes jeg, husfirmaet skal stå for.
Gør de ikke det, så er det barnligt, men det er jo en enkel sag at fikse selv.
At det så er en fjollet panel at vedligeholde med de smalle sprækker, er jo en anden sag. Den kan jo kun males om med sprøjtemaling.
Du behøver bare få en bræt flyttet nogle mm til venstre, så ser det ret OK ud. Det synes jeg husfirmaet skal stå for.
Gør de ikke det, så er det barnligt, men det er jo en enkel ting at ordne selv.
At det så er et fjollet panel at vedligeholde med de smalle sprækker, er jo en anden sag. Den kan jo kun males igen med sprøjtemaling.
Sprøjtemaling? Jeg skal male selv, men der følger pensler og maling med... Jeg tror ikke, jeg har hørt noget om nogen sprøjte?
Det er vel, hvad der kaldes funkisfacade i dag (altså træ), hvor man sætter plankerne lidt tættere. Men der må da findes en pensel, der kan komme ind der, ellers kan jeg ikke forestille mig, at alle pensler og maling ville være inkluderet, hvis det ikke kan udføres? Det er trods alt et af de mest solgte huse fra en større hustilvirker.
Det der synes jeg godt, at man kan kræve, at de tager nogle få planker af og spreder mellemrumme lidt, så de ikke længere ses.
Synes man, at det der ser OK ud, har man jo ingen håndværksstolthed i kroppen.
Og det er jo desuden en så hurtig og simpel løsning.
det har jo intet med håndværksstolthed at gøre!? Væggene er sømmet i fabrik af typ 30 trykluftpistoler!
det har jo intet med håndværksære at gøre!? Væggene er sømmet i fabrik af typ 30 trykluftpistoler!
Nu skrev Mickael_L ganske vist ikke, at det var udførelsen, der var problemet, men at man som håndværker ikke har ære i kroppen, hvis man mener, at det der ser OK ud (uanset hvem/hvad der faktisk sat brædderne på).
Det er jo trods alt min ansvarlige tømrer, der vil beslutte, om dette skal korrigeres eller ej, og han er håndværker - ikke sandt?
Nu skrev Mickael_L formentlig ikke, at det var udførelsen, der var problemet, men at man som håndværker ikke har ære i kroppen, hvis man mener, at det der ser OK ud (uanset hvem/hvad der faktisk har sat plankerne derop)
Det er jo trods alt min ansvarlige tømrer, der skal beslutte, om dette skal korrigeres eller ej, og han er håndværker - ikke sandt?
Ja kom på det efter jeg havde skrevet det Når man læser det selv, skaber man sin egen mening, ja tolkede det på en anden måde! Men helt rigtigt, godkender man det som håndværker, så er det forkert.
Ja kom på det efter att jag hade skrevet det Når man læser det selv, skaber man sin egen mening, jeg tolkede det på en anden måde! Men helt rigtigt, godkender man det som håndværker så er det forkert.
Fint hus for øvrigt
Ja, jeg gør den fejl selv nogle gange . Tak! Indtil videre er det jo kun i startskuddene, men senere på sommeren/efteråret skal det blive utroligt sjovt at se, når det begynder at træde frem indvendigt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.