Hej

Vi er for nylig flyttet ind i en ny lejlighed og så straks en mulighed for at rive et gammelt væg-skab ned. Dette for at skræddersy et nyt garderobeskab med skydedøre for bedre at udnytte lofthøjden. Vi har været i kontakt med et firma, der ordner dette, men inden de begynder, skal vægge og loft være i orden.

Efter en weekend med herlig nedrivning står vi nu uden væg, men med en del renoveringsarbejde af væg og loft, der tog visse skader. Da min erfaring med renoveringsarbejde er yderst begrænset, er jeg taknemmelig for alle råd, der kan gives :D

1) Er almindelig grovspartelmasse nok til at fylde spalterne i vægge og loft? (hønsetråden skal klippes væk)

2) Hvordan skal man ordne den venstre del af åbningen (se billede)

3) Gulv. Fylde spalterne med brædder for at fastgøre skinnerne til skydedørene. Skal jeg lægge noget gulv ud over det? Vanskeligheder?

Taknemmelig for svar

mvh Calle

• 3D-model af indvendig vægåbning i en lejlighed efter fjernelse af væg-garderobe, klar til installation af skydedørsgarderobe.
  • Gennemskåret diagram af vægudskæring i lejlighed med venstre sektion i blåt, viser åbning til ny garderobeinstallation med skydedøre.
  • Revnet væg ved fjernet garderobe, åben åbning til bygning af ny skydedørsgarderobe. Værktøj på gulvet, ujævne kanter på væggene.
  • Åbent gulvareal med trægulv og synlige sprækker efter fjernelse af en væg-garderobe. En kost ses på den ene side.
  • Rivningsarbejde i lejlighed viser murstensvæg med synligt kyllingetråd.
  • Vægovergang med fjernet skab, viser skader på vægge og loft, træstykker blottlagt i rille, forbereder til renovering og installation af skydedøre.
Jeg ved ikke så meget om hvilken type spartelmasse eller evt. mørtel der er egnet. Men uanset hvad, så tror jeg, at du skal beholde hønsetråden som armering til det nye materiale. Klip det ikke væk.

1 Jeg ville nok bruge husfix og derefter finspartel. Det bliver hårdere end almindelig spartelmasse.

2. Sav en bræt til og pas den ind og derefter spartle, alternativt trykke husfix ind. Det er svært at se på billedet, hvilket materiale det er, og hvor dybt det er. Men hvis det er træ, er det altid godt at bruge træ.

3. Afhænger det ikke af, hvilket gulv du vil have i garderoben? Er skydedørsgarderober ikke normalt bestående af døre og løs indretning? I så fald ville jeg bruge husfix og klikgulv i en flot farve.

Nu er jeg ikke professionel, og der er sikkert nogen, der har indvendinger mod mine forslag og har bedre tips... i så fald bør du lytte til dem :)

Generelt bruger jeg husfix til at spartle ting, som jeg vil have til at holde og skrue i, og letspartel til at gøre det pænt. Det har fungeret for mig, men jeg har ikke boet et sted i mere end 5 år og har ikke set det langsigtede resultat. :)

Held og lykke!

Vedrørende den venstre side, så findes der forskellige måder at løse det på, men kontakt din leverandør der. F.eks. så findes der aluprofiler, som man kan anvende som slaglister. Det kan desuden være en flot indramning, hvis man har det på begge sider, og det kan måske også løse dit problem med at få det pænt på den højre side.

Vedrørende gulvet, så bliver det nok lidt besværligt at få det pænt, men hvis niveauet passer, så findes der ofte forskellige lister i alu, som man kan anvende til at skjule samlinger mellem gulvene.

/Kent

Jeg takker for jeres forslag. Jeg købte husfix for at reparere vægge og loft, men indså efter 5 kg, at det gik en del til. Det bliver en tur til mit byggemarked igen for at fylde alt.

Snickarboden > Smart forslag angående væggen. Hvor kan jeg henvende mig for dette?

calloha>Til din leverandør af skydedørene. De har sikkert løsninger for det, hvis det er den leverandøren, jeg antager det er.

/Kent

Præcis sådan gjorde jeg for et par uger siden, har stadig husfix på nethinden.
Men godt bliver det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.