8,484 læst ·
5 svar
8k læst
5 svar
Nedre taglægte, hvad er et rimeligt luftspalte?
Hej! Jeg har en overvejelse om vores hus, som blev færdiggjort i 2010. Det var sådan, at den nederste lægte var helt umalet og ingen plader på den, og efter et stykke tid kom husbyggeren på, at man måske skulle klæde den nederste lægte med en plade for sandsynligvis både at skabe et bedre udseende og beskytte mod vejr og vind. Det var meningen, at der skulle være en luftspalte ned mod tagfodspladen på mellem 3-5 mm, hvilket jeg synes lyder lidt, men så blev det mellem 0-3 mm, som I kan se på billedet. Burde ikke luftspalten mellem lægten og tagfodspladen være 10-15 mm, eller er det ok med bare omkring 4 mm?
Senest redigeret:
Næsten korrekt, det er oppefra: tagsten, rød plade på lægterne, grå tagfodsplade (den øvre del skyggelagt, derfor kunne det forveksles med tagpap) og til sidst tagrende, tagpappen går vel ikke ned så langt over tagfodspladen, antager jeg.Larsa sagde:
Hvis man skal gøre ifølge bogen (AMA) skal fodpladen fastgøres i undertaget og derefter skal tagpappen lægges over pladen og fastgøres med klæbekanten (afhængigt af hvilken papp man har).
De fleste hjemmebyggere og husbyggere plejer i stedet at skrue fodpladen i bærelekterne fordi man synes det ser pænere ud.
Har man sat fodpladen under pappen er der dem som sætter en ekstra fodplade på lægterne for at slippe for at se lægten, som i dette tilfælde altså.
Angående mellemrummet mellem pladerne så er det vigtige som sagt at vandet der kommer under tagstenene kan løbe imellem. Det er jo ikke store mængder vand der kommer, men der bliver jo en del kondensvand.
De fleste hjemmebyggere og husbyggere plejer i stedet at skrue fodpladen i bærelekterne fordi man synes det ser pænere ud.
Har man sat fodpladen under pappen er der dem som sætter en ekstra fodplade på lægterne for at slippe for at se lægten, som i dette tilfælde altså.
Angående mellemrummet mellem pladerne så er det vigtige som sagt at vandet der kommer under tagstenene kan løbe imellem. Det er jo ikke store mængder vand der kommer, men der bliver jo en del kondensvand.
Klik her for at svare