Hej

Vi har isoleret, glaseret og indrettet gulv og vægge på en altan på 6kvm. Vi vil også gerne sætte loft op, så vi slipper for at se den nøgne beton på altanen ovenover os.

Kan vi sætte loft op uden at skulle bore mere i altanen ovenover, udover hvad der blev gjort med glaseringen? Kan vi lime det? Hvilket materiale er passende?

• En lukket altan med glas, en enkelt loftslampe lyser op. Udsigt til træer og en mørk himmel udenfor.
kaked08 kaked08 sagde:
Vi har isoleret, glaseret ind og indrettet gulv og vægge på en balkon på 6 kvm. Vi vil også sætte tag, så vi slipper for at se nøgen beton på balkonen ovenover os.
Hvorfor ikke bare male beton"loftet" med hvid farve?
Sådan er nok majoriteten af svenske boliglofter gjort.

• Synes
redarn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvorfor ikke bare male betontaget med hvid maling?
Sådan er nok størstedelen af danske boligtage lavet.
Hvordan mener du? "Taket" er jo malet hvidt allerede. Spørger ikke efter, hvordan størstedelen har gjort (eller ladet være med at ændre på).

kaked08 kaked08 sagde:
Hvordan mener du? "Taget" er jo malet hvidt allerede
Sorry, det så jeg ikke! Troede det var rå beton bare.
Men det burde jo være muligt at lime tynde, lette panelbrædder op med noget hurtigtørrende lim.
Tre dutter lim, én i hver ende af brædderne og én på midten,
og støtte med tre reolstøtter under brættet, mens limen hærder.
Og så på med næste bræt...

• Synes
kaked08
  • Laddar…
Sorry, det så jeg ikke! Trodde det var rå beton bare.
Men det burde jo være muligt at lime tynde, lette panelbrædder op med noget hurtigtørrende lim.
Tre klatter lim, en i hver ende af brædderne og en på midten,
og støt med tre reglenstøtter under brættet, mens limet hærder.
Og så på med næste bræt...
Nu indser jeg, at spørgsmålet måske skifter karakter, men findes der altså sikre og etablerede byggemetoder til at lime loftpaneler på beton? Så man ikke behøver at bore og sætte regler op.

Er der en uisoleret altan over jer, er der risiko for kondens på altanens underside, og denne ønsker man ikke at bygge ind over et loft. Det mest hensigtsmæssige er at lade betonen være eksponeret som den er.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Har du eksempler på eller forklaring af udseendet, du ønsker?

Personligt synes jeg, at malet glat beton er pænere end fx panelloft, men det er et spørgsmål om smag.

Har betonen små huller og ser for meget ud som beton, ville jeg spartle den og derefter male.

Jeg ville dog først have skiftet lampe. En armatur, der passer til dagligstuen, tror jeg ændrer oplevelsen fra "altan" til "indglasset rum".

• Synes
kaked08 og 1 anden
  • Laddar…
redarn redarn sagde:
Jeg ville dog først have skiftet lampe. En armatur, der passer til dagligstuen, tror jeg ændrer oplevelsen fra "altan" til "indglasset rum".
Enig!
Noget sådan her måske, billede fra vores indglasset udestue:
Hængelampe med farverigt glasdesign og blomstermønster i et indglasset udestue.

• Synes
kaked08
  • Laddar…
Enig!
Noget som dette måske, billede fra vores indglasede udestue:
[billede]
Jeg begrænser mit svar til, smag er som sagt personlig

kaked08 kaked08 sagde:
Hej

Vi har isoleret, glaseret og indrettet gulv og vægge på en altan på 6kvm. Vi vil også sætte loft, så vi slipper for at se bar beton på altanen ovenover os.

Kan vi sætte loft uden at skulle bore mere i altanen ovenover ud over, hvad der blev gjort med glasningen? Kan vi lime? Hvad for materiale er passende?
Har I fået lov fra udlejeren/bestyrelsen?

B bossespecial sagde:
Er det en uisoleret altan over jer findes der risiko for kondens på altanens underside, denne vil man ikke bygge ind oven et loft. Det mest hensigtsmæssige er at lade betonen være eksponeret som den er
Altanen oven er indglasset og tør så at sige, men tror ikke de har isoleret lige så grundigt og i hvert fald vil vores altan have stor temperaturvariation mellem om vi har varme i gang eller ej.

redarn redarn sagde:
Har du eksempel på eller forklaring af udseendet du vil have?

Personligt synes jeg, at malet glat beton er pænere end f.eks. paneltag, men det er en smagssag.

Hvis betonen har små huller og ser for meget ud som beton, ville jeg spartle den og derefter male.

Jeg ville dog først skifte lampe. En armatur, der passer til dagligstuen, tror jeg ændrer oplevelsen fra "balkon" til "indglasset rum".
Den har små huller og er generelt trist. Det ville absolut være nok at hvidmale og sætte ny armatur.

Jeg søger dog et par effekter.
- "Stilen" på havestuen ville passe godt med loft, der har hvid eller lysegrå træstruktur. Det ville også udefra blive et rum i stedet for balkon.
- vis, om end lille, isolerende effekt da det er åbent ud i uisoleret balkonrækværk over den grå plade, der ses på billedet
- at få et materiale der lettere kan montere gardinskinner og lamper. For eksempel et par LED spots.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Har I fået tilladelse fra udlejeren/bestyrelsen?
Bestyrelsen er varsko, og bare byggetilladelsen fra altan til indglaset kostede 4500kr =D

Mente ikke selve indglasningen, men at gøre indgreb på naboens altan?

Kan være sådan, at man ikke engang må male om eller skifte armatur uden bestyrelsens godkendelse, eftersom altanen regnes som facade snarere end inde i lejligheden. Skifte armatur ville jeg dog have gjort selv alligevel, bedre at bede om undskyldning end at bede om tilladelse :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.