Hej, jeg har nogle spørgsmål og overvejelser om en væg, som jeg formoder er bærende eller støttende på en eller anden måde.
Huset er fra omkring 1920 og består af ubrændt tegl/lertegl. Den pågældende væg er det samme, og der er fugtproblemer. Den smuldrer fra gulvet op ca. 50 cm, og ja, jeg vil gerne have den væk for at åbne op mellem køkkenet og det tilstødende rum. Jeg har åbnet op for brædderne på det uudnyttede loft. Der går 3 bjælker over denne med cc90 mellem hinanden. Og den væg, der er tale om, er ca. 3,7 meter, som jeg gerne vil fjerne. Det er torpargrund eller krybekælder, ved ikke hvilket. Halvdelen af køkkenet er en betonplade, opfatter jeg det som, og den anden halvdel har en lille kælder under, og trægulv ovenover. Så man ser trægulv på halvdelen af køkkenet og plade på den anden halvdel, så der kan man sætte understøtning, og det tager 2 af bjælkerne. Men den 3. bjælke er der kælder under, samt i det andet rum er der trægulv over det hele, og antagelig luftrum?
Hvordan skal man understøtte denne bjælke? Og være sikker på, at det ikke går i stykker? Gulvet har det ikke godt i det tilstødende rum, har jeg set, så jeg kommer til at rive det op og udskifte det samtidig. Derefter vil jeg sætte en limtræsbjælke med støttepiller på hver side. Hvilken størrelse bør jeg bruge? På limtræsbjælken samt stolperne? Og placeringen af stolperne er jeg lidt skeptisk overfor, da det ville være der, hvor væggen står, som jeg antager går ned til jorden med tanke på, at fugten kommer nedefra? Det føles ikke så trygt at sætte stolperne på det, hvis man river ned til gulvniveauet. Alle tips er velkomne både om dimensionering af stolper og bjælke samt hvor og hvordan jeg skal sætte understøtning for at fjerne væggen? Hvor der er kælder, eller hvor gulvet kun er træ og sandsynligvis ikke så friskt? Er der noget mere, jeg bør tænke på eller gøre?