Hjælp!!!!!
Kan vi efterisolere vores vægge med "rymisoleringsfolie", 8mm= 15 mm trad isolering iflg. producenten? Har læst lidt i gamle indlæg og der får jeg ikke noget positivt indtryk...... Men er der nogen derude som har EGEN erfaring med dette???
 
Tænk sådan her det ville være så godt som det lyder skulle alle have det eller hur?

Jeg kan forestille mig denne isolering hvor der absolut ikke er plads til almindelig isolering.

Er noget for godt til at være sandt så er det sandsynligvis sådan. :)
 
Har du nogen link eller info om materialet?
 
Det ville være interessant at vide, hvor vigtig en faktor varmstrålingen egentlig er?

Hvis det nu ville gøre en stor forskel at reducere den, så synes man jo, at de store producenter af glasuld etc. burde have udviklet et produkt med en al folie. I det mindste de produkter, der har en vindpap, burde jo med enkle midler kunne have fået en al belægning også.
 
hempularen sagde:
//...Om det nu skulle gøre stor forskel at mindske den, så skulle man mene, at de store producenter af glasuld osv. burde have frembragt et produkt med en al folie. I det mindste de produkter, som har en vindpapir, burde med enkle midler kunne få en al belægning også.
Det gør de ikke, fordi det ikke fungerer sådan. En reflekterende belægning kræver luft foran (indenfor, på den varme side) for at fungere.

Der findes dog andre materialer, der kan bruges til at give bedre isolering i tynde lag. Dyre sager, men kan være nyttige for fx at bryde kuldebroer ved ståldetaljer.
http://www.aerogel.com/markets/building.html
 
Der er nye gamle produkter på markedet som forbedrer lambda-værdien på eksisterende isoleringsmaterialer. Hvis man tager udgangspunkt i almindelig celleplast med lambda 0,038-0,040 W/mK, kan man med tilsætning af grafit forhindre infrarød stråling i at slippe ud. Kemigiganten BASF kalder det for Neopor, og pladerne er grå med lambda 0,031 W/mK. http://www.corporate-qual.basf.com/...4071_neopor-anwendung2---application2_03d.jpg

To andre interessante produkter, denne gang fra Ecotherm, er XPS-plader og mineraluldsplader belagt med aluminiumfolie. Her lykkes det at nå helt ned til lambda 0,024 W/mK, eller udtrykt på en anden måde, U=0,135 W/m2K ved en tykkelse af 18 cm http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3815. Link til prospekt med billeder og andet interessant http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3656

Krawk sagde:
Det gør de ikke, da det ikke fungerer sådan. En reflekterende belægning kræver luft foran (indenfor, på den varme side) for at fungere.]
Uanset om det handler om mineraluld eller celleplast, er det netop fanget luft, der isolerer. Derfor er der altid "luft foran", som du udtrykker det. Ja, forudsat at man monterer pladerne med aluminiumfolie mod den kolde side selvfølgelig ;)
 
Ecotherm produkterne er ikke af XPS men af Polyurethan. 0,024W/m,K er ikke noget specielt for dette materiale. Alu-folien gør altså intet.

Der er ganske vist luft i isolering, men bredden på luftspalten spiller også ind. Denne bliver meget lille, da der er en masse glasfiber i vejen. Man kan ikke se meget igennem selv en tynd glasfibermåtte, vel? Desuden skal man fastgøre folien mod isoleringen, ofte med hjælp af klister. Dette klister har dårlige reflektive egenskaber. Dvs. folien er kun blank på ydersiden. Men det er jo praktisk om sommeren.

BASF-Neopor er dog en fin innovation. Kender ikke til det nærmere, men gætter på at grafitten fungerer ved at skabe en reflekterende overflade inde i hver luftpor. Mange små spejle, så at sige.
 
Jaja, så sætter Ecotherm aluminiumfolien der for at det skal se sejt ud, antar jeg ;)
Spøg til side, men jeg tror nok, at den har til opgave at stoppe infrarød stråling, omtrent som metaloxidlageret på isoleringsruder, eller grafitten i grå celleplast. Lambda er et mål for varmeledningsevne, og infrarød stråling, som navnet antyder, er netop varmestråling, så lambda 0,021 W/mK for PU er muligvis kun halvdelen af sandheden. For at trække en parallel til vinduer – Hvad kan en isoleringsrude tænkes at have for lambdaværdi? Sandsynligvis ikke proportional med dens U-værdi, i betragtning af rutens tykkelse.
At det er PU og ikke XPS stemmer dog.
 
isolde sagde:
Jaja, då sætter Ecotherm aluminiumsfolien der for at det skal se sejt ud, antar jeg ;)
Ikke så mærkeligt som det lyder. Kaldes markedsføring, man må gøre sit produkt specielt på en måde.

isolde sagde:
Spøg til side, men jeg tror nok, at den har til opgave at stoppe infrarød stråling, omtrent som metaloxidelaget på isolerruder, eller grafiten i grå cellplast. Lambda er et mål på varmekonduktivitet, og infrarød stråling som selve navnet antyder, er netop varmestråling, så lambda 0,021 W/mK for PU er måske halve sandheden. For at drage en parallel til vinduer - Hvad kan en isolerrude tænkes at have for lambda-værdi? Tvivlsomt proportionalt mod dens U-værdi, med hensyn til rudens tykkelse. At det er PU og ikke XPS stemmer dog.
Varmledning er ikke det samme som varmestråling. To helt forskellige mekanismer for overførsel af energi. I homogene materialer sker ingen overførsel af varme via stråling. Det er altså ikke muligt at reflektere denne.
 
Det er jo lidt forskel på at isolere mod en vakumatmosfære og en luftatmosfære.

Stråling er hvad jeg ved den eneste måde at overføre energi i rummet. Dvs en køleplade fungerer også i rummet, men dårligere da den kun afgiver stråling og ikke varmeenergi.
 
En af dem har desuden en tynd, reflekterende isolering fra Nasa. En anden friggebod har en tynd vakuumisolering. En tredje har en ny type af tynd mineraluldisolering. En fjerde har ingen isolering, bortset fra den konventionelle isoleringen.
- Målingerne pågår i to uger. Vi vil blandt andet kontrollere tæthed og temperatur, siger Ulf Nordwall.


Vakuumisoleringen virker mest interessant, selvom den er mest effektiv på konvektion. Synd at man ikke har linket til, hvordan vakuumisoleringen er opbygget, og hvor håndterbar den er som produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.