Vi har bygget nyt med Myresjöhus. Det har også to af vores nye naboer. En nabo byggede for nogle år siden, inden Myresjöhus lancerede "effektvæggen", og deres væg er ca. 33 cm tyk, hvis man måler ved hoveddøren inklusive foder. Måler man det samme på vores hus, får man også ca. 33 cm, selvom vi skal have den nyere effektvæg. Den anden nabo, som ligger nogle måneder efter os i byggeriet, har en 36 cm tyk væg, og der står også, at de skal have effektvæggen.

Jeg har svært ved at tro, at to vægge, der adskiller sig 3 cm i tykkelse, kan have samme ydeevne. Jeg har forsøgt at få svar fra en teknisk ansvarlig, men får lidt uklare svar.

Hvad tror I, har vi fået den gamle væg? I så fald er det jo tidernes største svindel...

Ola78
Det kan jo være sådan, at opbygningen på jeres væg er anderledes uden at af den grund behøve at blive tykkere, f.eks. kan det være letreglar i stedet for helmassive reglar=minsket kuldebro, kan være en såkaldt fasadeplade på ydersiden=bedre energiværdi og div. andre køringer.

Det jeg har fundet frem indtil videre er, at den gamle væg havde 240mm isolation + 6mm udegips ud over sømmereglar, panel og hårdgips på indersiden. Har ikke fundet noget om reglarne.

Vores væg siges at have 220mm reglar med isolation samt 30mm klimaskive udenpå.

Som svar på hvorfor det nyere nabohus havde tykkere væg fik jeg:
"De skal ikke være tykkere. Vi har ændret effektvæggen, så det er reglar 220 mm med 30 mm klimaskive på ydersiden, og så isolerer vi med 250 mm isolation mellem reglarne. Vi er i en overgang mellem disse vægge, men de har samme præstation."

Det er der, det ligger nu, jeg har ikke fået svar på, hvad de mener med 250mm isolation mellem reglarne, som jo kun er 220mm. Jeg forstår ikke svaret, men det gør måske nogen her?

Klimatskiva er et godt produkt fra mange synsvinkler,
en er at du får bedre isolering med samme tykkelse
som en regelværk med mellemliggende isolering.
en anden er at isoleringsværdien plejer at være bedre end "almindelig"
uld-isolering (ved samme tykkelse)
220mm regler & isolering + 30mm Klimatskiva = 250mm... kan det være sådan han mener?

Jeg har nu fået lidt mere info, tilsyneladende ser det sådan ud:
Ældre væggen: innegips, 240mm regel/isolering, 6mm ude-gips, spikregel, panel
Vores væg: innegips, 220mm regel/isolering, 30mm klimatskiva, vindskydd, spikregel, panel
Nyeste væggen: 220mm regel med 30mm klimatskiveremsor samt 250mm isolering imellem, vindskydd, dobbelt spikregel, panel

De sagde først, at det ikke skulle skille, og nu siger de, at det er en stående spikregel, der gør, at naboens væg er tykkere, så jeg skal til naboen i aften og stikke fingrene under panelen og føle.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.