Sidder og planlægger for mine to ildsteder, jeg vil bygge i forbindelse med, at skorstenen færdiggøres. I kælderen har jeg en idé, som jeg tror kunne blive god både rent praktisk og rent æstetisk, men jeg vil sparre med nogen, der har lidt mere viden på området.

Jeg tænker, at i stedet for at installere en almindelig fritstående brændeovn, vil jeg bygge en falsk skorstenspibe, eller stenvæg om man vil, og i denne installere en indsatsovn for at få et varmemagasin, der holder varmen længe. Det er betongulv, betonloft og betonvæg, så brandfare er ikke noget større problem fra den synsvinkel. Dog er den ene væg en ikke-bærende indervæg i træ og grænser op til det eneste soveværelse på kælderplanet, og i stedet for at bygge med afstand til trævæggen kunne man helt simpelt rive væggen ned og lade opføre en indervæg i den samme teglsten, man murer stenvæggen med. For derefter at mure stenvæggen direkte op ad den væg.

Jeg tror, at dette både ville blive flot og funktionelt ved at man også ville få varmespredning ind til soveværelset. Det eneste krav er jo, at man ikke møblerer mod væggen, men det er ikke et problem i det rum.

Nogle forhindringer I ser med dette, eller andet at tænke på?

Hvor får man fat i mursten til en fornuftig pris? Det lader ikke til at være helt enkelt, jeg har kigget lidt på bloket, men det ser ud til at gå hurtigt og i byggecenteret føles det som om priserne løber løbsk, når man behøver et antal hundrede stykker (har ikke regnet på det præcist).

Taknemmelig for hjælp i emnet!:)

Keexet Keexet sagde:
Hvor får man fat i mursten til en fornuftig pris? Det ser ikke ud til at være helt nemt, har kigget lidt på blocket, men de ser ud til at forsvinde i en fart
Har du tjekket kommunens genbrugsstationer?
Netop brugte sten, brosten og lignende plejer man næsten at kunne få gratis der.

Det var jo et godt tip, skal holde øje når jeg kører forbi og de har åbent. Men nogle gange kan de være lidt besværlige med at give væk ting, der allerede er smidt ud, selvom de måske er mere besværlige med forbrugerelektronik og lignende.

Sten og betonfliser plejer at være mindre svært at få fat i, men lige tegl ser ud til at være eftertragtet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.