Hejsa,

Jeg har en murstensbue, der kommer op i gulvet.... 😊

Rum under renovering med synlige træbjælker, spande og en skovl på gulvet. Væggene har ingen finish, og der ses et vindue og radiator.

Hvad kan man forvente af bæreevne i murede buer? Jeg har ikke styr på, hvor mange lag mursten der er brugt, men det nuværende bjælkelag har i hvert fald ligget mod buen i 130 år eller sådan noget.

Findes der nogen smart måde at finde ud af antallet af lag mursten og således forsøge at komme frem til en form for bæreevne?

Jeg overvejer at lægge nyt bjælkelag, men byggehøjden ovenpå buen er ikke mere end 5-6 cm. Så spørgsmålet er egentlig, om jeg helt enkelt skal fortsætte med at lade de nye regler hvile direkte på buen. Jeg har vel ikke så mange alternativer direkte. Der kommer limskruv gulv ovenpå de nye regler.

Thx!
 
For at overhovedet kunne begynde at svare på dit spørgsmål, behøver man spændvidden=vægg til vægg. Tykkelsen på tegllet samt pilhøjden=forskellen mellem højeste punkt og laveste på hvælvet. https://goo.gl/images/dXLxyx
 
Interessant, nogle af målene har jeg ikke adgang til, fx tykkelse på tegel.
 
Ser ud som en del stående tegl, så mest sandsynligt dobbelt tegl i hvælvet.

Så har det også set ud i de ti-tal bygninger, jeg har set med teglhvælv.
 
Ok, tak. Jeg hælder til at det er ret safe, hvis 2-3 reglar hviler på valvet.
 
hvad er spørgsmålet egentlig? Tror du ikke, at det bærer dit nye gulv, hvis du lader det være som det er, eller hvad? Du må jo for alt i verden ikke fjerne noget af det gamle ....
 
Hvad taler du om? Hvad må jeg ikke fjerne? Gamle møre reglar fjernes til fordel for nye. Som jeg skrev i starten, er spørgsmålet, om jeg helt enkelt tør fortsætte med at lade reglarne (de nye reglar) hvile på teglhvælvet, hvilket jeg hælder til at gøre, fordi det føles stabilt, og de gamle reglar har ligget der i 130+ år, hvilket taler for, at det holder..
 
jeg gætter på at hvælvingen holder til 30 tons... MINIMUM!
eller med andre ord, du behøver ikke at være bekymret hvis du ikke ser at det er i stykker, eller andre tegn på revner

formen som en bro/hvælving er jo velafprøvet gennem årtusinder
 
  • Synes
Anna_H
  • Laddar…
S
trist at rive ud de der bjælker
 
Godt, tak, så behøver jeg ikke bekymre mig for nogle 100kg i personvægt, der samler sig rundt om spisebordet... 😊
 
river du ud alle bjælkerne måske kan du forsøge at få et fag midt over toppen på hvælvet, altså ikke en regel midt på men 30 cm ud til hver side hvis du kører cc60 (cc600 om nogen vil være nøjeregnende)
så får du lidt mere materiale i bjælkerne hvis du kun havde nogle cm på midten..
 
@SBH, ja det gør ondt at fjerne gamle fine ting, de bjælker som ikke er alt for rådne måske lader jeg blive liggende.
 
Du kan bygge et stridsvognsværksted på det der hvælv.. :D
 
😁 måske tænker om å gør traktorgarage der i stedet da...
 
  • Synes
camaro1969
  • Laddar…
Österby sagde:
Hvad taler du om? Hvad må jeg ikke fjerne? Gamle, rådne reglar fjernes til fordel for nye. Som jeg skrev indledningsvis, er spørgsmålet, om jeg bare tør fortsætte med at lade reglarne (de nye reglar) hvile på teglhvælvingen, hvilket jeg overvejer at gøre, da det føles stabilt, og de gamle reglar har ligget der i 130+ år, hvilket tyder på, at det holder..
ja det lød jo næsten som om du havde tænkt dig at fjerne det gamle og erstatte det med nyt bare fordi. Nogle bryder sig jo ikke om gammelt overhovedet, så de retter op og gør alt lige og fint, så ryger det gamle gerne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.