Huset vi flyttede ind i har et tilknyttet skur i jordplan med en sidedør, hvor man af en eller anden grund ikke har lavet en trappe.

Der er tale om cirka 30 cm højde, så vi undgår den vej. Det er noget besværligt at skulle gå rundt om skuret fra den almindelige port dog.

Den tidligere ejer efterlod en hel del mursten, som jeg har prøvet at stable som en midlertidig trappe, men det føles jo ikke helt stabilt.

Tanken var i stedet at mure murstenene sammen til en mere holdbar trappe.

Det står nu på malet betongulv. Jeg overvejer først at tage rådgivning om det er en passende fremgangsmåde, eller om man i stedet skal bygge noget i træ eller hyre nogen til at støbe en trappe (dyrt..)?

Åsa Lund
Mura på du, udgå fra at det er indendørs du skal have trappen. Hvis trappen er lige på den anden side af døren, kan det være smart med et lille repos øverst, som man kan stå stille på. Beregn passende dybde/højde på trinene ifølge "trappeformlen", som findes flere steder her på forummet.

• Synes
svennish og 1 anden
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Mur på du, går ud fra at det er indendørs, du skal have trappen. Hvis trappen er lige på den anden side af døren, kan det være smart med en lille repos foroven, som man kan stå stille på. Beregn passende dybde/højde på trinene i henhold til "trappeformlen", som findes flere steder her på forummet
Repos, du tænker typ ud over dørrammen?

Åsa Lund
En lille platform eller anden plan overflade øverst på trappen

• Synes
svennish
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
En lille platform eller anden plan flade øverst på trappen
Jeg tror, jeg forstår.

En anden tanke var, hvad man skal have nederst mellem gulvflade (beton,) og tegl. Skal man slå murværk direkte på gulvfladen fx?

Åsa Lund
Burde fungere hvis den er ren og affedtet, så bruket kan få hæftning

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Det burde fungere, hvis den er ren og affedtet, så mørtlen kan få fat
Jeg lavede en hurtig prototype for at se, hvordan det kunne se ud (og stenene var tilstrækkelige).

Jeg lavede en afsats oppe i højde med dørkarmen. Den er jo dog af træ, så jeg overvejer, hvordan man skal fastgøre eller placere stenene. Man fæster vel ikke gerne mørtel på træ, mener jeg...

Under en sten er der beton.

Jeg har fx set billeder af, hvordan de efterlader et luftspalte mod huskroppen, når man murer på ydersiden.

Åsa Lund
Kan du tage foto?

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Kan du tage et foto?
Trappetrin lavet af gule mursten placeret foran en trædør i en garage eller værksted. En fejekost og kasse er synlige i baggrunden.

Åsa Lund
Er det ikke bedre at stille stenen på højkant så trappen bliver lettere at rengøre?
Hvor mange sten har du i alt? Er de 62*120*250 mm?
Hvor bred vil du have trappen til at være?
Hvor højt er det fra tærsklen ned til betonen?
Kommer til at tage toget et par timer i morgen. Kan tage papir og pen med og regne/skitsere lidt.

Åsa Lund
I første indlæg skriver du ommalet beton. Du mener umalet beton, ikke?

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
I första inlägget skriver du ommålad betong. Du menar omålad betong va?
Yes box, omålad.

Er lidt usikker på antallet af sten, skal måle når jeg kommer hjem. Vender tilbage.

• Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Tællede sten i dit foto. Gætter ca. 38 cm i højden. Bliver i så fald tre sten høj trappe. Mellem hver trappenos 40 cm så bliver trappen behagelig.
For at få det til at passe i højden, skal du have ret tyndt med mørtel.
I bredden kan du lægge det sædvanlige 13 mm.
I så fald gætter jeg på, at du har brug for ca. 120 mursten. Har du flere, så gør du trappens øverste trin (og selvfølgelig de under) lidt længere. Håndtegnet skitse af en trappeopbygning med mål og beregninger for trappens højde og bredde på kvadreret papir.

Oj jøsses hvilket arbejde du har gjort, det værdsættes virkelig :)

Jeg var nede og måle lidt på trappen og højden til døren. 33 cm op til dørkarmen (hvor betongen tager slut) og 39 over dørkarmen.

Nu er der 25 cm længde på trappetrinene og højden er 12.5 cm (6.5 på det laveste).

Der er sten tilbage, så det er ingen mangelvare endnu, men måske skal den ikke laves for lang, da jeg har ting, der skal stå ved elementet der.. Trappeopbygning med gule blokke ved siden af en betongtrappe i et rum, en rød støvsuger er synlig i baggrunden.

Selvfølgelig, stenstørrelse, 24.5-25 længde, 12-12.5 cm bredde og 6-6.5 cm højde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.