Vi skal bygge nyt hus og har endnu ingen løsning for trappen mellem vores to halvetager. Planen er at støbe selve pladen i begyndelsen af december. Gulvet kommer til at være synlig beton, så vi vil ikke have en trappe i træ. En tanke er at mure en trappe op i f.eks. lecablokke og enten behandle den med microcement eller sætte en form for sten/klinker. Har nogen her tips til dette?

Fyren, der skal støbe pladen, troede, det ville blive dyrt og besværligt at gøre dette i beton.

Forudsætningerne er ifølge denne skitse:
Trappskitse med mål på en planlagt trappe mellem halvetager, viser højde og dybde i millimeter.

Mats-S
Vil du have en betontrappe, så ville jeg vælge at lave en pladsstøbt trappe i beton men med luft under den, typisk almindeligt trappeløb i beton.
I mit tidligere arbejdsliv som tømrer har jeg forskallet et antal sådanne trapper, absolut ingen besynderligheder hvis man har kundskab og rutine, simpelthen rutinearbejde. Men jeg tror, at denne kundskab er sværere at finde i dag, eftersom næsten alt laves prefab og monteres på stedet.
1. Find en leverandør, der kan lave trappeløbet i prefab, så kan du montere det færdigt på stedet.
2. Find en tømrer/snedker af den ældre generation, som har været med fra den tid, hvor det var rutine at forskalle. Han klarer det let på stedet :)

• Synes
Singenjören89
  • Laddar…
B
Tror den største udfordring bliver at få det meste synlige beton til at se pænt ud, så det matcher gulvet i øvrigt.

Føles absolut muligt. Selv ville jeg også foreslå en form for at undgå, at trappen vejer noget ton, og for ikke at bygge for meget opbevaringsplads væk. Men tanken med leca er måske mere ukompliceret at finde en udfører til.

Måske kan dette arbejde kombineres med andet arbejde? Mistænker, at I får dyre tilbud for et lille job fordelt på flere omgange (form + støbe + rive form / slibe osv)

• Synes
Singenjören89
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Vil du have en betontrappe, så vil jeg vælge at lave en pladsstøbt trappe i beton, men med luft under den, typisk et almindeligt trappeløb i beton.
I mit tidligere arbejdsliv som tømrer har jeg forskallet et antal sådanne trapper, absolut ingen komplicerede ting, hvis man har kendskaben, rutinejob helt enkelt. Men jeg tror, at den viden er sværere at finde i dag, fordi typ alt bliver lavet som prefab og monteret på plads.
1. Find en leverandør, der kan lave trappeløbet i prefab, så kan du montere det færdigt på stedet.
2. Find en tømrer/snedker af den ældre generation, der har været med dengang, da det her var rutine at forskalle. Han klarer det let på stedet :)
Lyder perfekt. Jeg har et par betonnere, der har støbt vores første plade i dag og skal støbe en til om to uger, men de har ikke erfaring med dette rigtigt. Deres spontane tanke var at støbe et trin ad gangen pr. dag, hvilket selvfølgelig bliver dyrt med alt frem og tilbage. Hvordan foregår dette egentlig?

B BSOD sagde:
Tror den største udfordring bliver at få så meget synlig beton som muligt til at se pænt ud, som matcher gulvet i øvrigt.

Føler absolut det er muligt. Også jeg ville foreslå forskalling for at undgå, at trappen vejer et ton, og for ikke at bygge opbevaringsrum væk. Men tanken med leca er måske mere ukompliceret at finde en udfører til.

Det måske kan kombinere dette job med andet arbejde? Mistænker, at I får dyre tilbud for et lille job fordelt på flere tidspunkter (forskalling + støbning + fjernelse af forskalling / slibning osv.)
Vi har et par gutter på stedet nu, så det går absolut! Behøver bare komme med et godt forslag til oplæg, de er mest vant til at støbe en masse husplader (som de er virkelig dygtige til), men trappen er de lidt spørgende overfor...

Mats-S
Singenjören89 Singenjören89 sagde:
Deres spontane tanke var at støbe et trin ad gangen pr. dag, hvilket selvfølgelig bliver dyrt med alt farten. Hvordan foregår dette egentlig?
Alle trappeløb, jeg har formet, er blevet støbt i et trin. Har du en repos, kan det måske være lettere at tage arbejdet i nogle etaper for at have mere kontrol over støbningen. Men ser man på din skitse, så virker det jo kun som en halvtrappe, så det gør jo alting meget lettere :)

Forsøgte at google lidt for at finde nogle billeder/videoer, men det eneste jeg finder er trapper mod skrånende terræn. Det er samme princip, bare at man erstatter terrænet med en skrånende form. Armeringen kan også være lidt tricky, men det slap jeg for som tømrer:cool: Det gælder jo om, at trappen ikke kollapser pga. manglende armering ...:sweat: Hvad jeg husker, er det typisk standard bjælke armering + plade armering.

Desværre kan jeg umuligt give en trinvis instruktion på, hvordan man gør... det sidder i mine hænder og vækkes kun til live, hvis jeg skulle gøre det igen. Tror, at viden er ved at uddø, mest prefab nu om dage, formoder jeg :thinking:

Senest redigeret:
B
Hvad jeg har set, så støber man jo i ét stræk, men man skal jo have lidt følelse. Hvis det er en 3m høj trappe, bliver det jo ret betydelige kræfter i bunden af formen, som skal tages i betragtning. Hvis man fylder formen langsomt, vil den nedre del jo hærde en smule og ikke spænde formen ud.

Her er lidt tips:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.