Jeg har tænkt mig at mure et par portstolper ligesom på billedet. Dog ikke lige så store som på billedet, men alligevel ca. 60x60 cm.
Jeg har flere paller med mursten, der er mere end 70 år gamle og som har været vægge på en ældre lade.
1. Hvordan ved jeg, om murstenen er frostsikker og kan bruges til at mure pillerne?
2. Jeg tænker at grave ud og pakke sten i bunden, er det bedst at støbe en plade derefter og begynde at mure på?
3. Skal jeg fylde tomrummet inde i pillerne?
Da jeg kom frem til, at teglstenen ikke var frostsikker, har jeg valgt at mure op med lecablokke i stedet.
Gjorde følgende. Gravede et hul ca 90x90 cm og 70 cm dybt. Fylte op med makadam. Lavede en form og støbte en sål 83x83 cm og mellem 15-20 cm tyk. Murede derefter med letklinkerblokke 59x19x19.
Først var tanken, at søjlerne skulle være 80x80 cm, men da vi prøvekonstruktion, blev de noget for store, så vi valgte at køre med 60x60 cm i stedet.
Nu til spørgsmålet jeg har, hvilket materiale kan jeg fylde med rundt om fundamentet? Kan man bruge 0-18 eller skal det være f.eks. 8-16 som drænerer bedre?
Da jeg kom frem til at teglet ikke var frostbestandigt, har jeg valgt at mure op med lecablokke i stedet.
Nu til spørgsmålet jeg har, hvilket materiale kan jeg fylde med rundt om fundamentet? Kan man bruge 0-18 eller skal det være f.eks. 8-16 som drænerer bedre?
.[billede]
Hvad har du for frostdybde i området?
Undgå 0-materiale som ikke drænerer. Ville anbefale noget uden 0-materiale.
Er du bekymret for, at frosten skal hæve stolpen, kan du have en krans med isolering rundt. Dog tror jeg, at det er overdrevet i dette tilfælde. De stolper, vi har lavet i fjeldområder, har ofte været forankrede i fjeld eller haft et lag med isolering i/under gruset.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.