Tænkte at et af sommerens projekter skulle være at begynde at opmure en åben pejs i vores sommerhus.

Den er kun tænkt til hyggeildning, vi vil gerne af med lidt brænde og bruger ikke huset om vinteren, en brændeovn ville nok gøre rummet alt for varmt, når vi fyrer forår og efterår.

Da huset er bygget med pulpettag og lidt i retning af funkisstil, tænkte vi at forsøge at få en ret firkantet stil på pejsen. Hvidpudset med kalkpuds.

Jeg ville være taknemmelig, hvis en mere erfaren person kunne kigge på skitserne, det er primært teglbjælkerne (rødt markeret), som det kunne være godt at få en mening om, specielt den, som skorstenen hviler på. Jeg har lavet teglbjælker før og også været med som hjælper ved muring af vores to skorstene på huset, så jeg har lidt styr på det, men er ingen ekspert. Skorstenen bliver ca. 3,5 meter høj.

Tegning af en murstenspejs med røde bjælker fremhævet. Designet er kubistisk, med fokus på en åben pejs, der er velegnet til hyggelige bål.

Skematisk illustration af en pejses design med fremhævede røde mursten til bærer bjælker, foreslår en kvadratisk, kalkpudset stil.

Ser vel ud som en ret rimelig konstruktion, du skal vel have spjæld i den også?

Ja, spjæld bliver det, og evt. en "rökhylla" tror jeg det hedder, men det behøves måske ikke, vi kommer jo til at fyre direkte under skorstenen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.