Jeg tænkte at mure 2.5 x 2.5 sten, så jeg støbte en plade der er 65cm x 65cm som grund. Dette fordi 2.5 sten + 2 fuger bliver godt og vel 67 cm. Jeg vil altså have, at stenene kommer ca. 1 cm udenfor pladen for at forhindre frostsprængning. Det bliver ca. 8 (+/- 1) rækker med sten.
Jeg er kommet i besiddelse af en gammel ovnlåge og overvejer nu, hvordan jeg i alverden skal mure den fast. Jeg har identificeret tre problemer, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal løse på bedste måde.
1. Lågen er helt glat rundt om kanterne. Er det nok at sætte den fast med mørtel, eller er der risiko for, at den falder ud af "hullet" med tiden; hæfter mørtlen godt nok til støbejernet? Kan man fx. bore fire huller (to øverst og to nederst) i en passende fugehøjde og føre ~10 cm lange armeringsstænger et par mm ind, som man så fastgør med mørtel i fugen, eller er det unødvendigt?
2. Inden for ovnlågerne er der en gnistbeskytter, der er fastgjort og ledt omkring en "jernstang", der kommer ud og er lidt bøjet under kanten. Denne "bøjning" bevæges jo, når man åbner/lukker. Jeg overvejer, at man må hæve lågen og sørge for, at ingen mørtel kommer ind under dette lille område med fx en tynd bøjelig plade. Hvis man ser nøje på det første billede, har jeg sat en 10mm armeringsjern under lågen ved yderkanten, og så kommer den præcis så meget op, at gnistbeskytteren ikke bliver ledt.
3. Jeg er kommet i besiddelse af nogle ildfaste tyndere sten, som jeg tænkte at bruge i bunden af ildstedet. Hvordan ville I have gjort her? Jeg tænkte først at mure dem fast, men da de kommer til at stå tæt, er det nok ingen idé. Men hvordan gør jeg med højdeforskellen? Først bliver der en højdeforskel fra punkt 2 og derefter en til, da de er betydeligt tyndere end murstenene. Bør jeg mure almindelige sten hele første omgang inde i ildstedet og derefter fylde op med de ildfaste? Da vil indersiden jo blive lidt højere end den nederste del af lågen, men hvis man drejer af den kant, bør det vel være godt med en lille skrå bakke nedad, når man skal tage asken ud..?
Hvis man hæver lugen lidt i henhold til punkt 2, bliver der faktisk minimal kant, hvis man fylder hele første omgang med mursten og derefter sætter dem ildfaste. Jeg tror, jeg går med det her. Der må gerne være en lille kant, den forstyrrer jo ikke:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.