Skal snart mure et kældervindue til for at forberede til badeværelsesbyggeri. Har aldrig muret noget før, så tips og tricks modtages gerne.

Antager, at jeg bruger leca-blokke og en form for mørtel?

Tænker, at jeg efterlader nogen cm på indersiden, som jeg fylder med puds senere. På ydersiden tænkte jeg, at blokkene skal flugte med fundamentmuren (skal senere have påsat celloplast).

Skal jeg "fylde" hele hullet med blokke? Skal også lægge et 125 mm rør til ventilatoren, antager jeg bare murer det ind på en passende sted med lidt hældning udad?

Noget mere jeg bør tænke på?

Tak på forhånd.
 
Jeg murade et kældervindue til i efteråret.

Dengang murade jeg med leca og noget mørtel. Kan ikke helt huske hvad. Efterlod 1-1,5cm rundt om, som jeg så fyldte med fuge skum. Dette klæber jo også blokken fast. Derefter pudsede jeg begge sider.

Rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men sådan gjorde jeg.
 
Mura med B-bruk og dubba i jern i kanterne. Skippa fogskummet, findes ingen vits med det.
 
Jeg syntes, at det var lettere at få tætnet med fugeskummet.
 
  • Synes
Marcus Nordblad
  • Laddar…
Vækker liv i en gammel tråd, håber det er ok.

Hvordan gik det?
Jeg skal nu gøre det samme og overvejer to ting.

1. Skal man banke den gamle puds væk rundt om hullet, inden man begynder, eller kan den blive siddende?
2. Hvordan ved man, at man får fyldt helt op med mørtel i det sidste lag oven på blokken mod overdelen? Man kan vel stikke mørtel ind og forsøge at presse det ind, men mørtel svulmer vel ikke, så det skal være perfekt for at det bliver tæt?
 
Du skal hugge bort al svag og løs puds i hullet. Er det malet, skal du forsøge at fjerne det meste af malingen, selvom pudset under er stærkt. Mørtlen fæster dårligt eller slet ikke på maling. For at få mørtel ind i øverste sprække bruger du en fugeglitte. Læg mørtlen på en indlægsskovl eller på et rivebræt og skrab mørtlen ind i fugen, det fungerer rigtig godt.

Og vand grundigt inden du begynder at mure! Det skal være vådt!
 
Googlet fogslev og ser så billeder af, hvordan man gør. Klart som dagen, når man først får det forklaret. :-)
Tak for hjælpen!
 
Og som sædvanligt når man begynder med noget, kommer der opfølgende spørgsmål...
De træstykker, der går i "loftet", se billedet. (Ved ikke, hvorfor billedet vender sig, men pilene peger altså opad, intet andet.) Skal de dækkes med plastik, eller er det okay at lægge fugemassen direkte mod dem? Ingen risiko for, at de suger eventuel fugt? De er ganske vist et stykke inde, men det er bedst at spørge.

Træbjælker i loftet med røde pile, omgivet af mursten og isolering.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.