Hej!

Jeg har tænkt mig at mure en bageovn op og skal så lave en hvælving til selve ildstedsoverfladen.

Jeg har tænkt mig at lave hvælvingen ved hjælp af en masonitskive, som jeg bøjer til for at støtte murstenene. Nu er mit spørgsmål, om nogen har erfaring med denne metode til at mure en hvælving op. Det kan vel betragtes som en "snydealternativ" sammenlignet med at hugge stenen og tilpasse stenene til hvælvingen, men det føles som en enkel og effektiv metode, hvis man ikke har muret hvælv før.

Hvordan fjerner jeg f.eks. støttepladen (masonitskiven) under murstenene, når mørtlen har hærdet, uden at ødelægge konstruktionen? Skal der være en sprække mellem murstenene og skiven, man bruger som støtte, eller kan det hvile direkte mod skiven?

Taknemmelig for svar!

det er ikke et snyderi alternativ det er sådan man gør...den eller de sidste i midten hugger/kapper man til kiler...masoniten må jo ligge på noget for at den skal få støtte fx brædder som er savet i henhold til hvælvingens størrelse...ellers er det jo bare at lade den sidde tilbage indtil du skal begynde at fyre...masonit brænder vel ;) og ja stenene skal ligge direkte mod masoniten ellers gør den jo ingen nytte

Eftersom tråden er to år gammel så tror jeg at TS har fått svar på sin spørgsmål et andet sted. Desuden så er det hans eneste indlæg her på ByggaHus så han er nok ikke logget ind så ofte...

haha troede i al hast, at det var skrevet i juni nu i år =)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.