Jeg skal til at udskifte en gammel garageport i vores kælder/suterringsplan med en yderdør og et vindue. (se vedhæftet skitse) Den eksisterende fundamentmur er hulbetonblokke. På nuværende tidspunkt kender jeg ikke de præcise mål på dør og vindue, da jeg har tænkt mig at forsøge at skaffe brugte/forkert bestilte vinduer og døre og tilpasse mig efter det, når jeg først går i gang med arbejdet.

Jeg har tænkt mig at gøre sådan her, under vinduet har jeg tænkt mig at mure op med leca/letbetonblokke. På hver side af dør og vindue har jeg tænkt mig at have 45*120 regler for at få bedre stabilitet og gøre det nemmere at montere dør/vindue.

Er dette en god løsning, eller findes der bedre måder? Hvordan ville I have gjort?

Hvad jeg ikke rigtig ved er, hvad jeg skal gøre med rummet mellem dør og vindue. Det er vel lidt for smalt til at få det stabilt, hvis man murer? Er det bedre, hvis jeg har vindue og dør lige ved siden af hinanden og murer op til venstre for vinduet i stedet? Efter dette skal vi isolere med cellplast, og så skal der pudses op, er der noget, man bør tænke på der?

Edit: naturligvis er der også en eksisterende væg til venstre for vinduet.

• Skitse af garageport udskiftet med en dør og et vindue, omgivet af hulbeton- og letbetonblokke, samt 45x120 trærammer for stabilitet.
Er der ingen, der har en mening?

Billedet er meget lille, så man kan ikke se nogle detaljer.

Generelt kan jeg ikke lide at mure, det er tungt, sejt at blande mørtel og tager tid. Det går meget hurtigere at lave en trækonstruktion.

Derimod kan det være smart at mure op en smule, hvis du har problemer med fugt.

da jeg byggede garageporten om, satte jeg vinduet på den ene side og døren på den anden side, fordi det skulle være sværere at smadre vinduet og komme til dørlåsen (der kræves nøgle, selv på indersiden).
jeg byggede med træ.
det er nemmere sådan
det er et fast vindue, ikke åbnbart

Dr Fozz: Mærkeligt at billedet er lille... for mig er det ikke det. Tjekker du på appen eller via webben?
Jeg ville hellere have bygget med reglar i stedet for at mure, men det er, som du påpegede, ret stor risiko for fugtproblemer, hvis jeg bygger med træ.

Ingemar_o: Tak for tipset, tænkte ikke på indbrudsrisikoen. Man kan hvis have en venstrehængt dør, så er det problem løst.

Billedet er lille for alle os.
Men jeg havde sat dør og vindue sammen.
Muret med leca og pudset.

Vil I have billedet større, så hold CTRL nede og scroll op med musen.

Hvordan gjorde du? Skal selv gøre det samme, og jeg overvejer ligesom dig, om det bliver for svagt at mure en så smal væg mellem døren og vinduet, og om det holder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.