Vi har fjernet en gammel brændeovn og skal nu mure åbningen i skorstenen til. Nogle tips til hvordan man gør det på en god måde? Noget særligt man bør tænke på?

En delvist demonteret mur med åbent område, omgivet af værktøjskasse, isoleringsmateriale og en stol. Træplanker og byggeaffald ses på gulvet.
 
"Tænke på"
At den skal kunne åbnes og bruges igen.
Ikke umuligt at vi pludselig sidder med en global mangel på elektricitet, så er det meget godt at have en murstock at tage frem.
 
  • Synes
Vardagsrum
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hug væk stos, mørtel og sten indtil I får et jævnt hul.

Rens op og bær alt skidt ud. Fej og støvsug overfladerne. Fjern sod på overfladerne med en stålbørste og støvsug.

Køb nogle massive mursten i rødt tegl og en murhammer. Hug teglstenen til den rigtige størrelse til hullet.

Våd stenene og dem omkring hullet. Murer fast med valgfrit mørtel og vær omhyggelig med at fylde fugerne helt. Jeg ville vælge kalkmørtel, f.eks. 3 dele mursand og 1 del kalkpasta som du har blandet nogle dage før med Murkalk E og opbevaret under låg. C-mørtel fungerer også, men det er sværere at få pænt, og det bliver en helvede for den næste ejer, som igen vil installere en ovn.

Puds skorstenen to gange med kalkmørtel.
 
  • Synes
PNO og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hug bort stos, mørtel og sten, indtil I får et jævnt hul.

Rengør og bær alt skidt ud. Sopa og støvsug overfladerne. Fjern sod på overfladerne med en stålbørste og støvsug.

Køb nogle massive mursten i røde tegl og en murhammer. Hug teglene til den rette størrelse for hullet.

Våd stenene og dem omkring hullet. Murer fast med valgfri mørtel og vær omhyggelig med at fylde fugerne helt. Jeg ville vælge kalkmørtel, f.eks. 3 dele mursand og 1 del kalkpasta som du har blandet nogle dage inden fra Murkalk E og opbevaret under låg. C-mørtel fungerer også, men det er sværere at få pænt, og det bliver en helvedes for den næste ejer, der vil installere en ovn igen.

Puds skorstenen to gange med kalkmørtel.
tak! Præcis den type svar jeg havde håbet på. Jeg var lidt usikker på hvor mange lag der også var nødvendige.
 
Fast bruges kanalen til noget mere? Hvis ingen røggasser går der, behøver man jo ikke overdrive.
 
  • Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.