Efter endnu et fantasitilbud har jeg besluttet mig for også at mure min brændeovnsindsats selv. Ligesom næsten alt andet på huset. Med alle de dygtige mennesker, der findes her på forummet, tænkte jeg, at jeg sikkert kan få tips og råd om, hvordan det skal gøres.

Så her ser det ud:

Dobbelsidet gennemsigtskamin på anden sal i et nybygget træhus med fuldisoleret skorsten gennem færdig skakt i minerit gennem ydertaget. Underlaget er sporplader men vandbåret gulvvarme. Direkte under disse ligger en hea250 bjælke, så der er ingen problemer med bæreevnen i bjælkelaget. Muringen skal være helt lige og glat fra gulv til loft, og hele inmuringen skal være midt i en ikke bærende skillevæg. På den ene side skal muringen tilslutte og ligge i linje mod væggipsen på begge sider, og på den anden side af væggen stikker muringen ud ca. 300 mm fra væggen. I bunden kommer tilluftsslangen op ret gennem spånpladegulvet og skal tilsluttes i bunden af indsatsen. Afstanden mellem gulv og underkant indsats er ca. 800 mm. Loftshøjden er 2,7 m. Jeg tror, jeg bør bruge ytong for at holde vægten nede.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med info om materialevalg, mørtel osv., konstruktionsløsning eller bare generelle gode og venlige råd?

Tak på forhånd,

Senest redigeret:
Dette har du sikkert allerede tænkt på, men det bedste du kan gøre er at kontakte kommunens skorstensfejer, som skal inspicere jobbet/kaminen, når den er færdig. Han skal kunne fortælle dig, hvordan du skal gå til værks, og hvilke kriterier der gælder for netop din kamin.

Mvh

M

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.