Hej,

Jeg skal mure en døråbning til i kælderen. Jeg tænkte at bruge lecablokke/letklinkerblokke. Væggen er pudset, og den samlede tykkelse er 9 cm, og der er ca. 1 cm puds på hver side. Min tanke var at bruge 7 cm tykke letklinkerblokke, men nu ser det ud til, at disse ikke er lagervarer hos de lokale byggemarkeder.

Tror I, det fungerer at mure med 9 cm blokke og derefter lægge et tyndt lag puds over hele væggen, for at det skal blive jævnt? Eller er der risiko for, at det bliver for tykt et pudslag på den allerede pudsede væg eller for tyndt på den nye vægdel?

Åbningen er ca. 70x200 cm.

Bør man armere?

M
Jeg ville undgå at lægge et ekstra lag på øvrige overflade da det er merarbejde, skal sandsynligvis rengøres og primes inden, måske endda slibes hvis den er malet. Bestil syvere hos byggemarkedet i stedet, ved du. Armering behøves normalt ikke.

Betydeligt nemmere at mure tyndere i dørhullet, da du har naturlige kanter at rive pudsen af mod. Hvis du kan overlægge letbeton med tyndfuge, findes disse i den tykkelse, du har brug for.

Tak for svaret, det var det jeg mistænkte! Så prøver jeg at finde tyndere block eller lättbetong!

P
Leder efter et bedre byggemarked. Hos mit lokale findes der 70mm.

Eventuelt så kunne man have banket lidt i den gamle puds og lagt net for at undgå en samlingsrevne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.