Hej!
Jeg overvejer og projekterer et lidt større arbejde under huset.
(der er flere årsager til dette. En årsag er at dræne.)

I dag er der ikke kælder under hele huset, og det er den del, hvor kælderen mangler, som nu skal have en kælder.

Først havde jeg tænkt på at holde op huset med en lang jernbjælke, for at få fri der, hvor kældervæggen skal stå.
Så havde huset kun behøvet at blive støttet op på nogle punkter og få ret åbent til at grave ud jord.
Men lige nu ser det ud til, at huset (formentlig løsvirke hovedsageligt fra begyndelsen af 1900-tallet.)
kun vil kunne løftes under den gamle stensokkel, som til gengæld står på stenbumlinger.

Deraf mit spørgsmål.
Dette ville indebære, at jeg må stille støtteben (måske 4 stk. på 9m?) præcis der, hvor væggen skal være.
Men støttebenene står jo præcis i vejen, først der, hvor jeg gerne vil støbe sokkelfoden.
(Måske må jeg svejse "broer", som støttebenene står på for at kunne støbe sokkelfoden - men så vil støttebenene nok blive for lange...
Kan støttebenene bygges i træ? (dimensionere?)
Dette kan nok løses på en eller anden måde, men så var der væggen.

Kan man / skal man murre eller støbe nye "pæle", som huset kan begynde at stå på?
Derefter støbe eller murre resten?

Hvordan gør man - trin for trin - for at resultatet skal blive så godt som muligt?

//Jan

Sæt stempel et stykke inde i rummet (ca. 80 cm inde, sørg for at ramme bærende materiale i både loft og gulv). Ovenpå stemplet lægger du en limtræsbjælke eller dobbelt 45x220, som presses mod loftet. Lej et rigtigt stempel, så du kan overspænde dem, ca. 7 mm. Derefter kan du rive og grave ud under den kommende væg. Når din nye væg er færdig, slipper du stemplet, og bjælkelaget lander på din nye væg.

Tak!
(undskyld min uvidenhed om dette.)

Først havde jeg tænkt at indsætte en "H-bjælke" under hele huset (11m), udfylde, så huset ville løfte på alle åsene.
Sætte 3 propper for at holde op.
Ved begge ender, der går gennem sidevæggene - intet problem, men langsiden - helt uden støtte...
Udfordringen bliver at få under bjælken, som måske vejer 1000-1500kg? - og lidt besvær med at grave propperne ned og løfte.
Frihøjden, lige nu under huset, er måske 0,4m

Når jeg kigger under huset, ser jeg gulvbjælkerne, der går på tværs - ca. 50-70cm mellem disse (har ikke målt).
Mellem disse bjælker har man hamret en form for "loft" fast, der holder savsmuld oppe og er den isolering, som findes.

Presser jeg disse bjælker op, vil "gulvet" blive løftet, men står ydervæggen virkelig også på disse åse?
dvs. Hvordan sidder enden på disse bjælker fast i væggen på et gammelt hus?. (Jeg kan ikke se noget på "underloftet," som holder savsmuldet oppe)
Jeg ser ingen "kæmpe åse," som man kan finde på et bjælkehus, som væggene står på.
Vil enderne på gulvbjælkerne kunne løfte væggen?
eller vil væggen presses udad?
(det føles spændende)
Det er jo i ydervæggen, at vægten af huset findes.

Antag, at jeg begynder at løfte i gulvåsene ca. 80cm ind fra husets ydervæg.
Mod ydervæggen er det frit, men i den anden retning er der en eksisterende kælder med skorsten og det hele - den side kan ikke "rukkes" ved.
Mindst en brædde / planke eller ?? vil blive efterladt på den eksisterende sokkel (støbt med natursten som armering) - eller vil hele væggen blive stående, og kun gulvet trykkes op?
Gulvet er vel kun bygget til at modstå tryk oppefra - ikke nedefra?

//Jan

Hvad har du for underlag? Er det ikke stor risiko for, at stempet trykkes ned i jorden, når man sætter tryk på?

Underlaget er af moræn eller sandlignende (finkornet sand) - ikke sten eller ler.
Hver stempel bør stilles på en planke, for at jordtrykket skal mindskes.

Min vurdering er, at den del af huset, som skal holdes oppe, ikke kan veje mere end 8-10 ton. Lyder det rimeligt?
Det ville medføre ca. 2-2,5 ton / stempel. (4 stk.)
Med en planke på 0,5 m (2" x 4) ville jordtrykket blive 4-5 kg / cm2
(Hvilket jeg ikke synes lyder af så meget. Har jeg fejl?)

//Jan

Projektet er kommet videre, og jeg er begyndt at grave under huset. Syllen var solid - (måske 25x25cm) og blev perfekt at løfte under.

Måske er mit hovedspørgsmål.:
- Hvilke alternativer findes der for at bygge på?
- Metode? / Materiale?
For selv at kunne foretage en vurdering af, hvilken metode der føles enklest.

Der var ikke lagt tjærepap ovenpå stensoklen, så syllen er begyndt at blødgøre / "rådne" nogle steder...
Syllen er ikke så angrebet, at den behøver udskiftes - men jeg vil ikke have, at processen fortsætter.
Hvordan bør man stoppe den rådne proces?

Den eneste måde, jeg lykkedes med at holde huset oppe, var ved at placere stolper under syllen med ca. 2m mellemrum.
Stolperne satte jeg på dobbelte "haveplader", og det ser ud til at holde.
Lige nu er frihøjden ca. 2.6m, og udgravningen af jordmasserne fortsætter.

Min første tanke var at.:
- Grave
- Fylde overfladen med singel (15-20cm)
- Støbe en sokkelfod. (30x40 cm?)
- På den mure/støbe en væg op. (Materiale?)
- Isolering - væg
- Isolering i gulvet (tykkelse 15cm?)
- Støbe et gulv med gulvvarmeslanger.
- evt. en eller anden gulvbelægning / eller male.

Lige nu står mine "stolpepæle" præcis der, hvor sokkelfoden skulle støbes...

Begyndte at google rundt og ser, at man ikke altid bygger på den måde nu.
Nogle lægger isolering direkte på jord (uden singel under)
og væggen placeres på gulvet - ikke gulv mellem væggene...

Er det muligt at vælge nogen isolerblok til at mure væggen op af?
typ Jackon - https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Største problem opstår "øverst" - Hvordan støbe, men alligevel ikke....
Idé? / tips?
Andre alternativer?

Er det bedre at bygge "bukke" for at skabe "fri plads" for sokkelfoden?
eller skal man bygge gulvet rundt om stolperne og sætte væggen på gulvet?

Afskære stolperne og lave gulvet, hvor stolperne stod.

//Jan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.