Jeg har en åbning på 60 cm i en indervæg (letbeton/siporex) hvor et indbygget skab tidligere har stået.
Væggen som skal forlænges med 60 cm er 72 mm dyb, og det ser ud som murblok/lecablok eller letbetonplader har en dybde på mindst 75 mm.
Jeg har dog fundet ytong som har letbetonplader med en dybde på 50 mm, hvilket så gør at der er plads til pudsning/spartling, men det føles som i den tyndeste ende?
Mit spørgsmål er om der findes andre bedre alternativer?
Længe siden så han er nok færdig, måske svarer. Der findes tykkelser for både Leca og Ytong fra 50X200X600 og opefter i tykkelse hvis det var det du undrede om.
Tak jonaserik. Jeg antager, at jeg har et lignende spørgsmål som TS og hijacker således tråden.
Vi skal sætte et dørhul igen. Efter at have banket på væggen antog vi, at det var træskellet væg, men da vi rev den tidligere dør ned, viste det sig at være letbeton (lejlighed bygget i 60'erne). Den oprindelige plan var at sætte nye træskellet og gipse, men efter at have læst på forumet viste det sig at have dårlig kompatibilitet med høj risiko for revner ved en sådan fremgangsmåde mod betonvæg. Er det bedste i mit eksempel at mure med 50mm-blokke, eller findes der en anden bedre løsning? stålskelet?
Ja, 50 mm + puds er, hvad der kan være der. Så skal du bore ind f.eks. 6 eller 8 mm armeringsjern på hvert 3. skifte. Det er nu ikke muligt at få et helt jern over hullet, så det bliver at sætte kortere stykker. Jeg vender tilbage med en skitse.
Gik hurtigt at få lavet en skitse, lidt af princippet bare, det er muligt at sætte jern i hver skift med, det bliver meget stærkere, så risikoen for revner bliver så lille som muligt, det er mod siderne, at den risiko er størst.
Det var ikke let at mure, tror vi blandede mørtlen for hårdt. Satte armering på hvert niveau for at få god forankring til væg. Næste skridt bliver puds.