Hej. Vi har et hus bygget i 58 med tilbygning fra omkring 70-71. Varmen får vi med pillebrænder i en gammel ombygget brændefyr som fungerer perfekt. Mit spørgsmål er ang. skorstenen, der går op gennem køkkenet i den gamle del; Jeg har fjernet pudset fra skorstenen for at få frem murstenene i køkkenet på to sider (de andre to sider vender ud mod hall og stue, som stadig er pudsede og tapetserede). Vi har sat en brændeovn ind i stuen for ca. 1/2 år siden, hvor skorstensfejeren har trykprøvet kanalen, og der var der ingen problemer overhovedet. Spørgsmål: Er det ok at fjerne pudset fra skorstenen med tanke på lækage, altså, kan det begynde at lække igennem nu hvor pudset er væk der? Har pudset en sådan tætnende funktion at det er et "krav" for at det skal være tæt? Et andet spørgsmål: Det lugter af mørtel/kalk (eller noget, ikke skimmel), som ikke ser ud til at ville forsvinde... jeg har kun vasket murstenene med skurebørste og vand og det ser rigtig godt ud. Behøver jeg at påføre en form for forsegling/primer/olie eller lignende for at lugten skal forsvinde? Tak på forhånd!
Renovatør
· Uppsala
· 2 169 indlæg
Du burde have spurgt skorstensfejeren, inden du fjernede pudset. Jeg er ret sikker på, at skorstene, der bruges til fyring, skal være pudsede af brandsikkerhedsmæssige årsager. Måske kan du få en undtagelse, men det ved kun din skorstensfejer.
Nej, der er ingen krav om, at den skal være pudset. Glidestøbning eller indsatsrør er tilstrækkeligt for at få den tæt. Hvis man derimod fjerner pudset fra en eksisterende godkendt skorsten, bør man nok kontakte skorstensfejeren for trykprøvning.Henningelvis sagde:
Jeg spurgte skorstensfejeren, som tryktestede skorstenen, og han sagde, at der ikke er nogen risiko for lækage, så længe kanalerne er i orden... og det sagde han, at de var. Han har også beroliget mig i forhold til, at jeg måske gjorde noget forkert, ifølge ham skulle der ikke være nogen problemer. Måske skal jeg nævne, at pudsen er fjernet på de to sider, der vender ind mod køkkenet, og røggangene fra fyret og brændeovnen vender ud mod gangen og stuen, hvor pudsen stadig er.Henningelvis sagde:
Klik her for at svare