3,117 læst ·
28 svar
3k læst
28 svar
Mullbænk med Hasopor og lerklinet stenfod - fiberdug eller ej?
Præcis, direkte kontakt mellem sokkel/ler/fundament som på dit billede. Svært at vurdere afstande på et billede, hvor langt er der mellem makadamen og soklen på dit billede? Er det på den side, du har lagt ned dræning?ottotorsten sagde:
Jeg forstår. Ingen separation mod soklen, så leret har direkte kontakt med træet?
Lyder nemt med lecaen, og det vil nok blive meget flot med kalksten yderst.
Ja, det er et meget tyndt lag makadam, vi har lagt ind. Lyder bestemt som om, betingelserne er forskellige. Hvor dejligt at I har det tørt!
Jeg tænker også, at vi skal lægge et lag lerpuds øverst, som du beskriver.
Dræningsslangen I har lagt, er den bare trukket op mod gulvniveau og indmuret i leret, eller?
Mange spørgsmål, men jeg er taknemmelig for alle svar, der kan gøre, at billedet bliver klarere for mig![]()
Jeg lagde dræningsslangen i bunden af skumglasset, så har jeg taget den gennem kældervæggen og propper den der. Uden en kælder er det spørgsmålet, om det ikke havde været bedre at kunne komme til den via en eller anden inspektionsluge i fundamentet? Hvis du skal koble en ventilator til radon eller fugt til den i fremtiden, så vil du nok ikke have den i dagligstuen.
Jeg spekulerer på, om ikke den fugtige makadam skyldes luftfugtighed, der kondenserer mod den koldere jord...
Jeg plejer at åbne op i stalden og andre uopvarmede økonomibygninger om foråret, når det er solrigt og varmt vejr, for at varme bygningerne lidt hurtigere op. Uisolerede betongulve og stenvægge holder på kulden godt. Det er ikke usædvanligt, at gulvene bliver helt mørke og fugtige indenfor døråbningerne. Dette fænomen skyldes, at luftfugtigheden kondenserer mod de koldere gulvflader, især ved dørene, hvor der er mest træk.
Det samme sker i brændeskuret, selvom der er grusgulv.
Vi har også lerjord. Den er altid kold og fugtig.
Derefter er det godt at huske, at der er radikalt forskellige betingelser for fugt, om bygningen er uopvarmet eller permanent opvarmet til boligstandard. Hvis der ligger isolering på jorden, og rummet ovenover holder ca. +20°C, så vil luften ovenover isoleringen være betydeligt tørrere end nedenunder. Hvis luft kan bevæge sig fra jordoverfladen og opad, vil den have 100% RH ved jordoverfladen, men <50% RH ved stuetemperatur. Dvs. eventuelle gulvbrædder vil ikke blive fugtskadede, da de befinder sig i det tørre, varme rum ovenover isoleringen.
Hvis rummet ovenover derimod ikke er opvarmet, vil luftfugtigheden ikke falde mærkbart på sin vej op, og så kan gulvbrædderne blive fugtskadede.
Jeg plejer at åbne op i stalden og andre uopvarmede økonomibygninger om foråret, når det er solrigt og varmt vejr, for at varme bygningerne lidt hurtigere op. Uisolerede betongulve og stenvægge holder på kulden godt. Det er ikke usædvanligt, at gulvene bliver helt mørke og fugtige indenfor døråbningerne. Dette fænomen skyldes, at luftfugtigheden kondenserer mod de koldere gulvflader, især ved dørene, hvor der er mest træk.
Det samme sker i brændeskuret, selvom der er grusgulv.
Derefter er det godt at huske, at der er radikalt forskellige betingelser for fugt, om bygningen er uopvarmet eller permanent opvarmet til boligstandard. Hvis der ligger isolering på jorden, og rummet ovenover holder ca. +20°C, så vil luften ovenover isoleringen være betydeligt tørrere end nedenunder. Hvis luft kan bevæge sig fra jordoverfladen og opad, vil den have 100% RH ved jordoverfladen, men <50% RH ved stuetemperatur. Dvs. eventuelle gulvbrædder vil ikke blive fugtskadede, da de befinder sig i det tørre, varme rum ovenover isoleringen.
Hvis rummet ovenover derimod ikke er opvarmet, vil luftfugtigheden ikke falde mærkbart på sin vej op, og så kan gulvbrædderne blive fugtskadede.
Fint at I/du vil tage hånd om et gammelt hus! Jeg er i gang med det samme og har opdateret en gammel muldbænk med hasopor.
Min tankegang blev klar, da jeg gravede det gamle ud. Begyndte at grave sent i juli (for et par år siden), og selvom der var en del fugt i mulden (jord, knuste kakkelovne, museskeletter osv.) var samtlige gulvbjælker helt friske. Dette i kombination med at kælderen (cirka halvdelen af huset har kælder) var tør trods manglende dræning gjorde, at jeg besluttede bare at fortsætte med hasopor helt uden duge. Det skal tilføjes, at min grund er ret høj, så jeg har en ret god afstand mellem jord og underkant gulvbjælker.
Nu har det ligget i cirka et år, så det er jo ikke til at sige noget om holdbarheden over tid endnu i mange år.
Det jeg forsøger at sige er, at den eneste vejledning, du virkelig kan stole på, er husets historie og tilstand. Det siger mere end andres erfaringer.
Du skriver, at det har været tørt, hvor der ikke har været plastmåtter, i mine øjne taler det imod dug. Har du andre tegn, der peger i en retning?
Min tankegang blev klar, da jeg gravede det gamle ud. Begyndte at grave sent i juli (for et par år siden), og selvom der var en del fugt i mulden (jord, knuste kakkelovne, museskeletter osv.) var samtlige gulvbjælker helt friske. Dette i kombination med at kælderen (cirka halvdelen af huset har kælder) var tør trods manglende dræning gjorde, at jeg besluttede bare at fortsætte med hasopor helt uden duge. Det skal tilføjes, at min grund er ret høj, så jeg har en ret god afstand mellem jord og underkant gulvbjælker.
Nu har det ligget i cirka et år, så det er jo ikke til at sige noget om holdbarheden over tid endnu i mange år.
Det jeg forsøger at sige er, at den eneste vejledning, du virkelig kan stole på, er husets historie og tilstand. Det siger mere end andres erfaringer.
Du skriver, at det har været tørt, hvor der ikke har været plastmåtter, i mine øjne taler det imod dug. Har du andre tegn, der peger i en retning?
På det billede er der ca. 30 cm mellem makadamen og syllen. Det er ikke på den side drænrøret ligger, der er allerede en mere naturlig hældning væk fra huset på denne side.E Elspet sagde:Præcis, direkte kontakt mellem syllen/ler/jord som på dit billede. Svært at afgøre distancer på et billede, hvor langt er der mellem makadamen og syllen på dit billede? Er det på den side, du har lagt dræning?
Jeg lagde drænrøret i bunden af skumglasset, derefter har jeg taget det gennem kældervæggen og plugget det der. Uden en kælder er spørgsmålet, om det ikke havde været bedre at kunne få adgang til det via en form for inspektionsluge i fundamentet? Hvis du skal koble en ventilator for radon eller fugt til det i fremtiden, så vil du nok ikke have det i stuen.
Ok tak for beskrivelsen. Det har du så ret i!
Ja, jeg har overvejet at lave en form for inspektionsluge, har bare ikke fundet ud af hvor endnu.
Kender det, du beskriver! Har samme fænomen et sted i laden, hvor der er betongulv. Mørke pletter indenfor dørene ved bestemt vejrlig.Oldboy sagde:
Undrer om ikke den fugtige makadam skyldes luftfugt, der kondenserer mod den koldere jord...
Jeg plejer at åbne op i stalden og andre uopvarmede økonomibygninger om foråret, når det er solrigt og varmt vejr for at opvarme bygningerne lidt hurtigere. Uisolerede betongulve og stenvægge holder kulden godt. Det er ikke usædvanligt, at gulvene bliver helt mørke og fugtige inden for døråbningerne. Det fænomen skyldes, at luftfugtigheden kondenserer mod de koldere gulvflader, og især ved dørerne, hvor der er mest gennemtræk.
Samme ting i brændeskuret, dog med grusgulv.
Så er det godt at huske, at der er radikalt forskellige forudsætninger for fugt, hvis bygningen er uopvarmet eller permanent opvarmet til boligstandard. Hvis der ligger isolering på jorden, og rummet ovenfor holder ca. +20C, vil luften ovenfor isoleringen være betydeligt tørrere end under. Hvis luft kan vandre fra jordoverfladen og opad, vil den have 100% RH ved jordoverfladen, men <50% RH i stuetemperatur. Dvs. evt. gulvbrædder vil ikke blive fugtskadede, da de befinder sig i det tørre, varme rum ovenfor isoleringen.
Hvis rummet ovenfor derimod ikke er opvarmet, vil luftfugtigheden ikke falde mærkbart på sin vej opad, og så kan gulvbrædder blive fugtskadede.
Tak for dine beskrivelser. Det kan absolut være sådan, at det er luftfugten, der kondenserer mod den kolde jord. Der er jo gennemtræk deluxe i huset nu med åbent blæsehul lidt overalt både i fundamentet og andre steder.
Har jo tænkt, at forudsætningerne vil blive anderledes, når huset er opvarmet, men for at nå dertil skal alle disse beslutninger jo tages, og så vil man gøre det så rigtigt som muligt.
Tak igen!
Tak i lige måde!K KMNelhas sagde:Fint at I/du vil tage hånd om et gammelt hus! Er i gang med det samme og har opdateret en gammel muldbænk med hasopor.
Min tankegang blev klar, da jeg gravede det gamle ud. Begyndte at grave sent i juli (for et par år siden), og selvom der var en del fugt i mulden (jord, knuste kakkelovne, museskeletter osv.) var alle gulvbjælker helt sunde. Dette, kombineret med at kælderen (cirka halvdelen af huset har kælder) var tør trods ikke-eksisterende dræning, gjorde at jeg besluttede bare at køre på med hasopor helt uden dug. Kan tilføje at min grund er temmelig høj, så jeg har en ret god afstand mellem jord og nederste del af gulvbjælker.
Nu har det ligget i cirka et år, så det kan man jo ikke sige noget om holdbarheden over tid endnu i mange år.
Det jeg prøver at sige er, at den eneste vejledning du virkelig kan stole på, er husets historie og tilstand. Det siger mere end andres erfaringer.
Du skriver, at det har været tørt dér, hvor der ikke har været plastmåtter, i mine øjne taler det imod dug. Har du nogen andre tegn, der peger i en bestemt retning?
Stor genkendelse på alt, man har fundet i grunden.
Hvor dejligt, at det var tørt og fint hos dig og lyder som en klog ræsonnering.
Har du lagt nogen drænslange i hasoporen som beskrevet tidligere i tråden, eller lavet nogen inspektionslem?
Ja præcis, mere end halvdelen af stueetagen var tør og fin, men der er en del, hvor jordniveauet har været meget højt, og ved hjørnet af huset nærmest skrånede ind mod gavlen. Trods egesyller var træet delvist dårligt der, og dele af gulvet var som sagt rigtig dårligt under plastmåtterne.
Nu har vi gravet en del bort og fået jordniveauet ned udvendigt (det er stadig højere end på bagsiden, men sådan ser grunden ud), samt lagt drænslange og leder tagvandet væk. Så jeg bilder mig ind og håber, at det vil hjælpe meget.
Men er stadig lidt nervøs for denne side, hvor vi desuden planlægger at have toilet og bryggers.
Nej, ingen slange og ingen luge. Jeg har sensorer nede i grunden, men jeg har ikke fået dem op at køre endnu, og nu viser det sig måske, at jeg har trukket for tynd kabel til dem, så det måske aldrig bliver muligt at få dem i brug.ottotorsten sagde:
hvordan blev det? Plastik eller ikke under hasoporen? Står selv over for dette dilemma inden for en uges tid og tøver frem og tilbage.
Ok! Tak for svar. Skummede igennem tråden og I virkede jo til at have ret fugtig jord. Bestod dette, eller var det kondens, som nogen evt. troede? Hvad var det, der afgjorde, at I valgte at køre uden plast? Var det noget specifikt, eller mere generelt, at det generelt set er at foretrække diffusionåbent i ældre huse?ottotorsten sagde:
Min jord føles meget fugtig, hvor jorden består af stor del ler. Drænering er lavet ud fra bedste evne. Hvis jordbetingelserne havde været tørre, havde jeg nok ikke tøvet i spørgsmålet, men nu er det mere i den fugtige retning.
Mit projekt er en udbygning af en entré/hall, hvor jeg laver en moderne muldbænk, så jeg har ikke noget tidligere grundklima at gå ud fra.
Det kan have været en del kondens, men også jordfugt. Jeg ved faktisk ikke. Nu er jo makadammen dækket med skumglas, og det ser man ikke, om det er fugtigt.G Gurra_Science sagde:Ok! Tak for svar. Skummede igennem tråden, og I så ud til at have ret fugtig jord. Bestod dette, eller var det kondens som nogen måske troede? Hvad var det, der afgjorde, at I gik uden plast? Var det noget specifikt eller mere generelt, at det er at foretrække med diffusionsåben i ældre huse?
Min jord virker meget fugtig, hvor jorden består af en stor del ler. Dræn er gjort ud fra bedste evne. Hvis jordforholdene havde været tørre, havde jeg nok ikke tvivlet i spørgsmålet, men nu er det mere fugtigt.
Mit projekt er en udbygning af en entré/hal, hvor jeg laver en moderne muldring, så jeg har ikke noget tidligere grundklima at tage udgangspunkt i.
Det regnede den dag, vi øste ind, så skumglasset var fugtigt i sig. Vi har vibreret nederste lag med jordvibrator og har nu rejst op til gulvet. I og med at det var fugtigt, da vi lagde det ind, har vi ikke fyldt op i fagene endnu, men ville gerne lade det "tørre" lidt først.
Valget til sidst om ikke at have plast var nok mest baseret på at have det så diffusionsåben som muligt. Der lå ingen plast i bunden før, og huset har stået på sin plads i mere end 300 år.
Absolut, at vi nu ændrer nogle forudsætninger, men at der var skader på et gulv, handlede nok mere om plastmåtterne ovenpå gulvet og dårlig vedligeholdelse. Vi vil nu ikke dække gulvene på den måde, og jeg håber, at eventuel fugt vil kunne vandre igennem.
Jeg synes, det føles bedre, selvom det selvfølgelig kan føles lidt skræmmende ikke at vide, hvad der er rigtigt
Hvad har du for fundament i resten af huset?
Hvad planlægger du for gulv i udbygningen?
Tak for svaret!ottotorsten sagde:
Det kan have været en del kondens, men også jordfugt. Jeg ved faktisk ikke. Nu er jo makadamen dækket med skumglas, og den ser man ikke, om den er fugtig.
Det regnede den dag, vi øste ind, så skumglasset var fugtigt i sig selv. Vi har pattet de nederste lag med en jordvibrator og har nu lavet rammer til gulvet. Da det var fugtigt, da vi lagde det ind, har vi ikke fyldt op i rummene endnu, men ville lade det "tørre" lidt først.
Valget til sidst om ikke at have plast var nok mest baseret på at have det så diffusionåbent som muligt. Der lå ingen plast i bunden før, og huset har stået på sin plads i mere end 300 år.
Absolut at vi nu ændrer nogle forudsætninger, men at der var skader på et gulv, handlede nok mere om plastmåtterne ovenpå gulvet og om dårligt vedligehold. Nu vil vi ikke dække gulvene på den måde, og jeg håber, at eventuel fugt vil kunne vandre igennem.
Jeg synes, det føles bedre, selvom det selvfølgelig kan føles lidt skræmmende ikke at vide, hvad der er rigtigt
Hvad har du for grund i resten af huset?
Hvad planlægger du for gulv i udbygningen?
Vi har en kælder under størstedelen af huset og krybekælder under en lille del. I kælderen siver der vand ind, når det har regnet meget, men det tørrer hurtigt op igen, når vejret er bedre. Så det er helt klart fugtig jord i området.
Huset er 102 år gammelt, og meget af originalmaterialerne er i god stand.
Jeg tror nok, det bliver godt uanset hvad, jeg gør, men man vil jo gerne gøre det så korrekt som muligt. Lader op et billede af, hvordan grunden ser ud i øjeblikket.
Klik her for at svare