Jeg overvejer at sætte lidt hvid glasmosaik (5 x 5 cm på net) i køkkenet over vasken og har nogle spørgsmål om underlaget, som er en pudset murstensvæg fra 60'erne.
Da jeg fjernede de gamle fliser, fulgte en ret stor del af pudsen med (ca. 2 cm tyk), og der har jeg nu pudset op med gipsmørtel. Det er dog ikke helt jævnt, da der både er små skavanker, tænk forhøjninger og fordybninger på nogle få millimeter, og større ujævnheder. Hvis jeg lægger en meterstok på, så varierer det op til en centimeter.
Hvad tror I, er det muligt at sætte mosaikken direkte på dette, eller skal jeg jævne det ud med noget? Vil helst undgå at sætte renoveringsgips op. Hvor "tilgivende" er det at sætte mosaik?
Da jeg fjernede de gamle fliser, fulgte en ret stor del af pudsen med (ca. 2 cm tyk), og der har jeg nu pudset op med gipsmørtel. Det er dog ikke helt jævnt, da der både er små skavanker, tænk forhøjninger og fordybninger på nogle få millimeter, og større ujævnheder. Hvis jeg lægger en meterstok på, så varierer det op til en centimeter.
Hvad tror I, er det muligt at sætte mosaikken direkte på dette, eller skal jeg jævne det ud med noget? Vil helst undgå at sætte renoveringsgips op. Hvor "tilgivende" er det at sætte mosaik?
Locke har helt ret - Underlaget skal være godt for at sætte mosaik. Slib det groft af og måske tage en omgang med almindelig sandspartel?Locke sagde:
5x5 klarer en "del" mujka ujævnheder, men hvis der kommer slæbelys fra belysningen over bordet, så vil man kunne se skrammer.
Det kan hjælpe at trykke fliserne på plads med fx et rivbræt. (trykker på ti fliser ad gangen)
Jeg hævder altid, at fliselægning ikke bliver bedre end underlaget, og det passer....
Klik her for at svare