7,206 læst ·
16 svar
7k læst
16 svar
Montering / fastgørelse af reparationsgips på indvendigt loft af masonit?
Hej!
Har brug for hjælp til at vurdere, om det er muligt at opnå et godt resultat ved at montere renoveringsgips direkte på det nuværende loft (se billede), eller om jeg skal rive ned og starte forfra.
Tænkte på muligheden for montagelim på gipsen og fastgørelse af gipspladernes ender i spær???
Det nuværende loft er, hvad jeg tror, lavet af masonit. Det er monteret direkte i spær, dvs. ingen nedstrimling/gles.
Renovering pågår, og elektrikeren vil passere spær med rør, så jeg bliver nødt til at bore huller i loftet forbi hver spærring. Huset har næsten fladt tag, så det er ikke muligt at kravle på loftet.
Har brug for hjælp til at vurdere, om det er muligt at opnå et godt resultat ved at montere renoveringsgips direkte på det nuværende loft (se billede), eller om jeg skal rive ned og starte forfra.
Tænkte på muligheden for montagelim på gipsen og fastgørelse af gipspladernes ender i spær???
Det nuværende loft er, hvad jeg tror, lavet af masonit. Det er monteret direkte i spær, dvs. ingen nedstrimling/gles.
Renovering pågår, og elektrikeren vil passere spær med rør, så jeg bliver nødt til at bore huller i loftet forbi hver spærring. Huset har næsten fladt tag, så det er ikke muligt at kravle på loftet.
I betragtning af højden, er renoveringsgips nok ikke en god idé, det vil synke ned mellem spær, da der ikke er nogen direkte stivhed i det. Almindelig gips 13 mm skal have maksimalt 600 mm på fastgørelserne ved vægmontering, og den vil også synke ned i loftet med 600C/C. Så for at sætte gips i loftet er der kun to muligheder for dig. Riv alt ned, læg flere regler op mellem spær (normalt i loftet 300 C/C) for at fastgøre dem, hvilket er meget arbejde, eller sæt lister 300 C/C nedefra.
Hænger loftet ned nu, hvilken tykkelse har de respektive plader i loftet
Kan du sige, hvor langt der er mellem spærene, er det som sædvanligt ca. 1 - 1,2 meter
Så er der intet rigtigt underlag at fastgøre i, ren-gips er kun 6 mm og vil med sikkerhed hænge ned
Kan du sige, hvor langt der er mellem spærene, er det som sædvanligt ca. 1 - 1,2 meter
Så er der intet rigtigt underlag at fastgøre i, ren-gips er kun 6 mm og vil med sikkerhed hænge ned
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
må være lettere at rive ned og lave om. Mindst risiko for at blive skuffet senere også......
Hej!
Til en vis grad sandt, men udfordringen er åben planløsning, så det er ikke kun køkkenet, men også stuen og entréen, der skal bygges om.
Nuværende plader er 22mm, og jeg finder ingen kombination bortset fra 17 råspont + 6 repgips, som ville gøre det muligt at skifte kun i køkkenet.
Til en vis grad sandt, men udfordringen er åben planløsning, så det er ikke kun køkkenet, men også stuen og entréen, der skal bygges om.
Nuværende plader er 22mm, og jeg finder ingen kombination bortset fra 17 råspont + 6 repgips, som ville gøre det muligt at skifte kun i køkkenet.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Hvis den eksisterende sandwich-historien sidder godt i spærerne, ser jeg ingen hindring for at lime renoveringsgips. Baseret på det lille jeg har arbejdet med det tynde elendighed, lyder det dog besværligt at arbejde med i loftet.
@Liteavvarje du misforstod nok TS, at hænge gipsen direkte i spærerne uden andet underlag var nok aldrig en mulighed.
@Liteavvarje du misforstod nok TS, at hænge gipsen direkte i spærerne uden andet underlag var nok aldrig en mulighed.
Forstod det, men der er en og anden fælde at falde i, når det gjelder fastgørelsenBernieberg sagde:
Hvis den eksisterende sandwich-historie sidder godt i tagspærene, ser jeg intet problem i at lime renoveringsgips. Baseret på det lille jeg har arbejdet med det tynde elende, lyder det dog besværligt at arbejde med i loftet.
@Liteavvarje du misforstod nok TS, at hænge gipsen direkte i tagspærene uden andet underlag var nok aldrig en mulighed.
derfor spørgsmålet og svaret
Det er jo faktisk muligt at sætte råspont 17 mm lidt tæt, man vinder lidt mm
Men som du siger, ren-gips er ikke sjovt at arbejde med, går let i stykker, specielt ved loftmontering
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
De er ret stærke og bærbare, kan skrues i med lange skruer, som går igennem alt, men vær forsigtig, så du ikke skruer for hårdt, skruen fræser ud i masoniten, da der ikke er så meget materiale at fæstne i, og ren-gipsen er tynd, det bliver hurtigt stop på indtrængningen
Tvivlsomt om det går at skrue en gipsskrue, så hovedet går ind i ren-gipsen, men måske på en
13 mm,
Tvivlsomt om det går at skrue en gipsskrue, så hovedet går ind i ren-gipsen, men måske på en
13 mm,