Jeg tænkte på at udskifte mine gamle vinduer med Velfac 200-vinduer, men er blevet lidt forvirret over konstruktionen.

De gamle vinduer er monteret i trækonstruktionen ca. i niveau med ydersiden af trækonstruktionen. Udenfor trækonstruktionen er der en pudset lecafacade med en luftspalte på 30-40 mm. Derefter er luftspalten (som bliver synlig der, hvor vinduerne sidder) dækket med en plade, der er fastgjort og i-pudset i lecafacaden.

Jeg ville gerne have, at vinduerne sad længere ud i facaden. Som det ser ud nu, sidder de dybt inde i facaden, og der samler sig en masse skidt der. Jeg vil også gerne fjerne pladerne på siderne og over vinduet. Vi bor ved havet, hvor galvaniseret plade ruster (og det er grimt). Det, der er specielt med Velfac, er, at de er designet til at monteres, så de ser "svævende" ud i facaden, hvilket fungerer dårligt med den nuværende vinduesløsning.

Nærbillede af et gråt, moderne vindue indrammet i en lys væg, viser detaljer af kanter og glas.

Så jeg skitserede en konstruktion, hvor jeg laver en ramme af en cementbaseret facadeskive, som limes på lecafacaden og brobygger over luftspalten. Derefter monteres vinduet lidt fremskudt i facaden. Over vinduet sætter jeg en afløbsplade mellem facade og trækonstruktion, som leder evt. kondensvand væk fra bagsiden af lecafacaden.

Tværsnit af vægkonstruktion med Velfac 200 vindue. Viser forbindelse mellem cementbaseret facadeplade, trækonstruktion og lecafacade med luftspalte. 3D-skitse af en vinduesmontering med Velfac 200, facadeplader og en luftspalt, der viser, hvordan rammen kan monteres for at undgå problemer med fugt. 3D-tegning af en bygningskonstruktion med en foreslået ramme af cementbaseret fasadskive til en Velfac 200 vinduemontering.

Jeg kan forestille mig nogle potentielle problemer, spørgsmålet er, hvor alvorlige de er
* Facadeskiven ligger muligvis mod vindspærren (ude-tretex i mit tilfælde), hvilket bliver en enstegs facade, kun på 10 mm men kan forårsage fugtvandring
* Der er større eksponering af den uisolerede vinduesramme, hvilket giver varmetab

Kan dette fungere? Flere problemer? Eller findes der en bedre løsning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.