Planlægger køkkenrenovering til sommer og skal rive/bygge nogle vægge op.

Hvad er bedst/rigtigt/nemmest når det kommer til væggene, hvor vægskabene skal sidde?

Forhandlerne af køkkener har ikke så mange anbefalinger andet end at man skal sikre, at vægskabene er forankret på "rigtig" måde. Ingen synes heller at kunne sige, hvad "rigtig" måde er...

Jeg har to tanker:

1. OSB-plade plus gipsplade med evt. ekstra reglar (CC 30) bag OSB-pladen?

2. Væg med råspont og gipsplade udenpå.

Eller har nogen et bedre/nemmere forslag?

Takker!

/Hasse

OSB eller råspont tror jeg er fint uden ekstra reglar. Selv vil jeg bare have gips, men sørg for at nogle af skruerne sidder i reglar.

B
det godt med noget bagved gipset. kun gips er ikke så sjovt. tænk på at det bliver mange kilo i skabene.
På bænkskabe kommer sikkert nogen til at stå på. og i vægskabe bliver der porcelæn, glas, mel, sukker, olier, m.m..

Hvad består væggen af i øvrigt? Jeg satte konstruktionsplywood med gips på i vores køkken. Det føles som om man kan skrue hvilken som helst skrue i.

Ved ikke, hvordan det ser ud bag det eksisterende køkken, det bliver en overraskelse, når jeg river det ned. :D

Satte gulvspån bagved og klædte så med renoveringsgips...(6mm) fungerede fint...

Begge dine muligheder virker. Jeg ville gå med osb eller plyfa. Begge fungerer og holder til mere end selve køkkenskabet gør.

B
plyfa bliver dyrere. sats på osb

Har nyligt skruet mine vægskabe (92cm) op med kun 2 skruer i hvert øvre hjørne med osb + gips som vægbeklædning, er det nok?

Brugte 6x50mm skruer og det holdt da, men man ved jo aldrig med alle glas og tallerkener.

Plejer man ikke at sige, at krydsfiner er stærkere end en OSB-plade?
Skruerne griber bedre i krydsfiner end i OSB, det bliver lettere "gängpaj" på OSB end på krydsfiner.

Da jeg satte køkken op, brugte jeg krydsfiner bagved gipsen, det bliver lidt dyrere, men i sammenhængen ubetydeligt.

Rigtigt eller forkert? tag det, du synes fungerer for dig...

//MVH

12 mm Plyfa med Gips ser det ud til at blive så...

Tak for alles mening og idéer! :D

GladaSnickaren sagde:
Plejer man ikke at sige, at krydsfiner er stærkere end OSB-plade?
Skruerne griber bedre i krydsfiner end i OSB, det bliver lettere "gearpaj" på OSB end på krydsfiner.

Da jeg satte køkken op, brugte jeg krydsfiner bag gipsen, det bliver lidt dyrere, men i sammenhængen ubetydeligt.

Rigtigt eller forkert? tag det du synes fungerer for dig...

//MVH
Jo, det plejer man at sige. Og det er den også. Men ikke så meget stærkere som nogle tror.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.