Jeg er i gang med en tilbygning og skal snart montere fodplader, som der skal svejses VKR-profiler på. Disse skal bære kraftige HEA-bjælker, som skal placeres korrekt..
Nu til mit lille hovedbrud: Bjælkerne skal monteres i den eksisterende bygning, hvor jeg ved præcis, hvor de skal sidde. Hvordan skal jeg projicere dette punkt ned til fodpladerne 5,5 meter ud og ca. 3 meter ned på den letteste måde?

M MoggeS sagde:
Er i gang med en tilbygning og skal snart montere fodplader, som der skal svejses VKR-profiler på. Disse skal bære kraftige HEA-bjælker, som skal placeres korrekt.
Nu til mit lille hovedbrud: Bjælkernes ene ende skal monteres i eksisterende bygning, hvor jeg ved præcis, hvor de skal sidde, hvordan skal jeg projicere dette punkt ned til fodpladerne 5,5 meter ud og ca. 3 meter ned på den letteste måde?
Trigonometri...diagonalmål fra hjørnet af bjælkefæstet længst væk. Du har jo alle målene, så det burde jo være muligt at måle på jorden og fortsætte derfra.

En Bosch gll 3-80 så får du et kryds i loftet og et på gulvet....

Den nemmeste løsning er laser, hvis det er muligt, ellers er det at måle eller montere bjælken først og søjlerne bagefter, hvis du har mulighed for at kemankre fodpladen i stedet.

Skal du have flere søjler i linje, kan du måle ud fra begge kanter, så du har markeret centrum for søjlerne i hjørnerne. Derefter kan du trække en linje og enten beregne den korrekte diagonalmåling eller bruge trial and error og krydsmåle, indtil hjørnerne er 90 grader, og så ved du præcis, hvor målekæden begynder og slutter, så du kan fordele dine fodplader med korrekt cc.

Hvis du krydsmåler, kan du lodde på ydersiden af bygningen, så du flytter ud og ned de 2 indre målepunkters centrum, så du slipper for at klatre rundt som en abe.

Edit 2: Hvis du flytter ud målepunkterne, så tag hensyn til, om understøtningerne adskiller sig i dybden fra facaden, så de skal flyttes ud lige meget, ellers bygger du en rombe.

Senest redigeret:
Krydsopmåling kan blive svært da jeg har en højdeforskel på den ene side. Fodpladerne skal komme på plads før støbningen, skal være indfældede i en ydervæg, så det bliver svært at bore senere. Laser ville fungere, skal dog tage det om aftenen. Problemet er at den eksisterende hus vægge ikke er i lod, så jeg kan ikke tage udgangspunkt nedefra gulvniveau. Sender med et billede af det ene hjørne (inkl højdeforskellen)

• Billede af en bygning med en forskel i højde ved fundamentet og en markeret "fotplade". Teksten angiver et referencepunkt fra ydervæggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.