Har nogen slags pinhængsel ifølge billede med dobbelte skruer. De er begyndt at løsne på en af skabsdørene i køkkenet, og jeg overvejer, hvordan man får dem løs/sat fast igen. Det er delen med to skruer, som er problemet, da den åbenbart ikke kan skrues ud.

Er der nogen, der har set denne type hængsel og ved, om man bare kan trække dem lige ud, eller om der findes en smart måde at få dem løs uden at beskadige spånpladen?

Huset er bygget i 1992, så de er ikke ældre end det.

Det optimale ville være, hvis jeg kunne få dem løs, plugge og bore nye huller, men jeg kan også overveje at lade dem blive siddende og sætte nye hængsler på. Problemet er bare, at der ikke er så meget margen, når man skal bore i døren, og de fleste pinhængsler ser ud til at have M6 skruer, hvilket bliver ret så stramt.

Jeg har forsøgt at putte lim på siden af skruen for at lime dem fast, men det holder ikke.

• Metalgångjärn på en skåpdörr, där skruvarna har lossnat. Gångjärnet består av en cylindrisk del som sticker ut från dörren.
  • Et skabshængsel af metal med en løs skrue, monteret på en hvid skabskant. Hængslet ser ud til at være delvist trukket ud af træet.
Ser jo ikke ud til at være trægevind, men en maskinversion, der skal ikke være gennemgående hul og noget møtrikstykke bagfra?

Er ingen gevind eller lignende. På det første billede er det blot boret stramt, og delen er skruet direkte ind i træhullet. Det er for at justere døren rigtigt på plads, så den flugter med hele overfladen mod skabskanterne. På det andet billede er det boret meget stramt, og delen består af to stifter, som er rillet, med lidt lim i hullet og presset ind. Den eneste måde at måske få styr på det er at indsætte en skruetrækker mellem benene og en beskyttelse, bølgepap eller andet, som kan bruges til at lirke med (ingen skader på døren). Problemet, der kan opstå, er, at det fliser op omkring hullerne, materialet følger med ud, sandsynligvis spånplade, og det går i stykker med et stort hul i døren. Prøv at rokke det mange gange, så det måske giver efter på en god måde, lidt svært nu med mere lim på. Hvis det kan komme ud, kan det med lim i hullet og mange tændstikker hamres ind. Derefter er det næste problem at bore et nyt hul, der passer præcist til diameteren, som skal være lidt mindre end stiften, samt præcist på afstanden mellem dem. Næsten umuligt med frihånd. Måske tid til at overveje nye låger, som kan laves til at passe til de beslag, der sidder i siden. Men dette er blot noget, jeg kan forestille mig, og aldrig har gjort eller set.

Det er delen, der sidder i stommen (billede 2), som er løsnet, delen, der sidder i døren (billede 1) sidder som den skal. Så nye låger løser nok ikke problemet, men det er ny stamme/væg, der er brug for i sådanne tilfælde, hvis jeg ikke tænker forkert.

Stort tak for informationen alligevel, nu ved jeg i det mindste, hvordan de sidder fast. :-)

Det føles som om helt nye hængsler er nemmest, får jeg ikke de gamle løs, må jeg leve med dobbelte hængsler, indtil det er tid til at renovere køkkenet. Gælder bare om at finde hængsler med M5 eller tyndere fastgørelse, så de ikke bliver for brede til at kunne bore i døren.

Kan du tage interiøret ud og få plads i skabet, tvivlsomt men spørger alligevel.

Usikker på om jeg forstår, hvad du mener, vedhæfter et billede af hele skabet. Hvis du mente, om det er muligt at bore indefra, så er det lidt trangt, fordi vasken næsten hænger ned derinde i skabet.

• Åbent skab indeholdende to affaldsspande og rengøringsprodukter under en dobbeltvask. Vasken hænger lavt, hvilket gør det trangt.
Ja ser det, lidt trangt, det jeg mere tænkte er, at det går at få fat i hængsler som fastgøres på indersiden af skabet og på indersiden af døren. Men utrolig svært at mærke med døren løs. Og så må man være to, én inde og én udenfor som holder døren præcist på plads.

erlandi erlandi sagde:
Jeg har en slags pinhængsel ifølge billedet med dobbelte skruer. De er begyndt at løsne sig på en af skabsdørene i køkkenet, og jeg overvejer, hvordan man får dem løs/sætter dem fast. Det er delen med to skruer, der er problemet, da den åbenbart ikke kan skrues ud.

Er der nogen, der har set denne type hængsel og ved, om det bare er at rive dem lige ud, eller om der er en smart måde at få dem løs på uden at beskadige spånpladen?

Huset er bygget i 1992, så de er ikke ældre end det.

Det optimale ville være, hvis jeg kunne få dem løs, plugge og bore nye huller, men jeg kunne også overveje at lade dem sidde og sætte nye hængsler. Problemet er bare, at der ikke er så meget margen, når man skal bore i døren, og de fleste pinhængsler ser ud til at have M6 skruer, hvilket bliver ret tight.

Jeg har forsøgt at tilføre lim på siden af skruen for at lime dem fast, men det holder ikke.
Hej!
Jeg leder efter denne type hængsel. Hvor kan man købe sådanne?

• Synes
cupp
  • Laddar…
P Pegu1 sagde:
Hej!
Jeg leder efter denne type hængsler. Hvor kan man købe sådanne?
Jeg undrer mig over det samme. Finder ikke nogen på nettet

mexitegel mexitegel sagde:
[link]
Tak, næsten rigtigt. Skal være med en pinne i den som sidder i lågen (altså skruven)

Er det svært at finde, så måske kan du kappe den ene pind af alt. bore yderligere huller i lågen? Det kan eventuelt være, at det endda er muligt at skrue "pindene" ud.

mexitegel mexitegel sagde:
Er det svært at finde, så kan du måske save den ene pind af, alternativt bore flere huller i lågen? Det kan eventuelt være, at det endda er muligt at skrue "pindene" ud.
Tak. Gode tips 👍

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.