13,942 læst ·
18 svar
14k læst
18 svar
Montere en 46" TV på en gipsvæg, hvordan?
Side 1 af 2
Jeg har tænkt mig at sætte mit TV op på en gipsvæg med stålregler, hvilket altså indebærer, at der ikke er noget godt at fæstne i egentlig.
Jeg fik et tip af en snedker om at lime en krydsfinérplade fast, som beslaget så skrues fast på, og hvor TV'et derefter skjuler krydsfinéren. Er det noget, I andre anbefaler, eller findes der "smartere" måder?
Jeg fik et tip af en snedker om at lime en krydsfinérplade fast, som beslaget så skrues fast på, og hvor TV'et derefter skjuler krydsfinéren. Er det noget, I andre anbefaler, eller findes der "smartere" måder?
Er det et almindeligt vægbeslag, hvor man ikke kan dreje TV'et til siden så sæt 4 expanders. Det skulle være rigeligt.
Hvis du bruger plug, skal det være den rigtige type plug, dvs en almindelig plug til betonvægge er ikke nok.
Hvis du bruger plug, skal det være den rigtige type plug, dvs en almindelig plug til betonvægge er ikke nok.
Hurtigt og sjusket... Påpeg gerne, hvis jeg er FOR sjusket...
Det kan regnes på.
Antag at dit TV kommer en meter ud fra væggen.
Altså tyngdepunktet for TV'en. Det er jo ekstremt langt ude...
Antag at hele det "pluggutdragende" momentet tages i de øvre plugs.
Antag at vesa-beslaget giver 3 dm arm (= et A4). Dette er så den vinkelrette afstand (langs væggen) fra øvre plugrække ned til nedre plugrække. Det bliver dit rotationscentrum)
50 kg x 1 m x 9,81 N = ca 500 Nm
Altså, dine plugs skal tage ca 500 Nm med 0,3 m arm.
Hver plug blev sagt at klare 25 kg.
250 x 0,3 x 9,81 = ca 75 Nm
500/75 = 6,67 plug i overkant, så er du hjemme.
Det er nok en god idé at bruge en osb-plade for at dels kunne få flere fastgørelser.
Men også lidt længere arm.
Du må selv vælge din sikkerhedsmargin. Jeg havde nok brugt flere end 7 plugs.
Alternativt lavere afstand.
Det kan regnes på.
Antag at dit TV kommer en meter ud fra væggen.
Altså tyngdepunktet for TV'en. Det er jo ekstremt langt ude...
Antag at hele det "pluggutdragende" momentet tages i de øvre plugs.
Antag at vesa-beslaget giver 3 dm arm (= et A4). Dette er så den vinkelrette afstand (langs væggen) fra øvre plugrække ned til nedre plugrække. Det bliver dit rotationscentrum)
50 kg x 1 m x 9,81 N = ca 500 Nm
Altså, dine plugs skal tage ca 500 Nm med 0,3 m arm.
Hver plug blev sagt at klare 25 kg.
250 x 0,3 x 9,81 = ca 75 Nm
500/75 = 6,67 plug i overkant, så er du hjemme.
Det er nok en god idé at bruge en osb-plade for at dels kunne få flere fastgørelser.
Men også lidt længere arm.
Du må selv vælge din sikkerhedsmargin. Jeg havde nok brugt flere end 7 plugs.
Alternativt lavere afstand.
Senest redigeret:
Sav en plade konstruktionskrydsfiner ud, som du maler i samme farve som væggen, og fastgør den til stålskelettet gennem gipsen. Derefter sætter du ekspansionsbolte til dobbeltgips både gennem krydsfinerpladen og den bagvedliggende gips. Så burde du kunne hænge en fuldvoksen orne op på den.
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Hvis det går, ville jeg have valgt en plyfa eller lignende for at forstærke fastgørelsen. Det kan ske, at et barn uforsigtigt trækker i tv'et, når det er foldet ud, og på den måde trækker hele tv'et ned. Udgiften til en plyfa står jo ikke i paritet med en 46 tommer! 
Eller hvis barnet får den i hovedet.....Villa vista sagde:
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg