hej
jeg har købt et hus fra sent 70'erne, i kælderen er der en gammel kamin. Jeg overvejer at erstatte den med en nyere variant, gerne en der tager luften udefra.

Jeg har set på diverse film, og det ser nogenlunde enkelt ud at montere en kamin. Når du køber en kamin, følger der en instruktionsmanual med til montering? er det svært at montere selv?

Jeg tænker at bruge den eksisterende struktur, dvs. tage den gamle kamin ud samt skorsten og sætte en ny skorsten ind. Hvordan river jeg den gamle skorsten? Er det et rør med isolering rundt om, er det en tigersav der gælder?

At montere brændeovn og skorsten kan du sikkert gøre selv med hjælp fra en anden person. At rive den gamle ned er lidt sværere at forudsige, når man ikke ved hvilken slags det er og hvordan den går (lige op gennem taget eller ud på siden af huset). Den nye skorsten kan også være forskellig svær at montere. Nemligst er jo, hvis den står direkte på brændeovnen og derefter går lige op. Indtaget for forbrændingsluft er også lettere i.o.m. at det drejer sig om kold luft.

HasseTeknik HasseTeknik sagde:
At montere brændeovn og skorsten kan du sikkert gøre selv med hjælp fra en anden person. At rive den gamle er lidt sværere at spå om, når man ikke ved, hvilken slags det er, og hvordan den går (lige op gennem taget eller ud på siden af huset). Den nye skorsten kan også være forskellig i sværhedsgrad at montere. Det letteste er jo, hvis den står direkte på brændeovnen og derefter går lige op. Indtaget for forbrændingsluft er også lettere, idet det drejer sig om kold luft.
ok, tak. Den gamle går lige op, derimod så må jeg sandsynligvis rive en væg op i stuen på plan 2 for at komme til brændeovnen. jeg vender tilbage med billeder, når jeg har huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.