Hej!

Er der nogen venlig sjæl, der kan svare på spørgsmål?

Under igangværende renovering, hvor køkkenvæggen var tænkt, at jeg skulle renovere selv (udskifte gipsplader), opdagede jeg efter, at pladerne blev revet ned, at:

Væggen består af 45*45 reglar og ikke 45*70
Der var kun en gipsplade (10mm). Ingen isolering.

Nu er spørgsmålet, for at undgå at gøre køkkenet endnu mindre (er allerede lille), kan man beholde reglarne, samt sætte OSB-plader op (tidligere køkken var monteret på reglarne) og derefter sætte nyt køkken direkte op? (Det meste af væggen vil være skjult bag køkkenskabe, så kan man måske tage renoveringstapet på osv. på de områder, der skal have stænkbeskyttelse/laminat?)

Væggen har, på den anden side, indgående el (dvs. elskab). Kan det være derfor, det ikke er isoleret?

Desuden ser det ud til, at man har anvendt spildtræ (fyldt med søm!) som "ekstra-materiale" at montere elskabet på. Disse har været udsat for mug, tror jeg, men virker tørre. (Se billede)
Jeg har en bygherre på stedet, der renoverer badeværelse. Han siger, at væggen "skal skiftes" til 45*70 reglar, og at alt gammelt skal ud. Er det 100% nødvendigt, eller vil han bare tjene flere penge?

• Væg med træstolper og eksponerede elledninger uden isolering, muligvis fugtskadet på grund af tidligere anvendt fugtigt træmateriale.
Går fint men sæt gips på de steder du evt vil kakle.

• Synes
RicKul
  • Laddar…
Kør en række kortlingar hvor skabene fastgøres. Jeg ville ikke hænge overskabe i bare osb, i så fald ply.
Ser ingen grund til at skifte vejen, hvad er argumenterne for dette?

D Daniel Barnaniel sagde:
Kør en række kortlingar hvor skabene fastgøres. Jeg ville ikke hænge overskabe i bare osb, isf ply.
Ser ingen grund til at skifte væggen, hvad findes for argumenter for dette?
Ok, min tolkning af alle som roser OSB til skyerne var at materialet er så stærkt at det skal klare meget tungere vægte end gips (inklusive vægskabe). Tanken er IKEA med skinne. Men du anbefaler stadigvæk reglar?

Tror et af årsagerne er de reglar som holder op elskabene, de ser lidt kedelige ud og hvis de alligevel skal skiftes, behøver man vel se over væggen.

Ja? Og ply er stærkere end osb som er ret let at stribe hvis man ikke er forsigtig når skabene skrues op.

• Synes
RicKul
  • Laddar…
Klarer mere end gips selvfølgelig men det var vel ikke spørgsmålet? Du vil have noget at skrue køkkenet op imod - kortlingsrækker så kan du gipse direkte eller ply, helst 15 svarer jeg. Uklart om væggen ved elskab du må måske snakke med håndværkeren igen?

• Synes
RicKul
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.