Nu er det blevet tid til at sætte det samme loft op i stuen som jeg tidligere allerede har sat op i to soveværelser, nemlig Huntonit brilliant i størrelsen 1200x600mm.
Størrelsen på de andre rum har jeg været så heldig med, at man egentlig kun har kunnet gøre det på én måde, da de har været ret præcis 3 plader lange, 3,6 meter.
Nu når det kommer til stuen, som er 5365 x 4025 meter, bliver det meget sværere med mønsteret synes jeg, og der er ingen information i monteringsvejledningen.
Jeg har lavet nogle skitser over to alternativer og ville gerne have nogle synspunkter på dem!
Alternativ 1 bliver symmetrisk, og det bliver lige lange stykker på begge sider af rummet, og lampeudtaget i loftet vil også være symmetrisk midt i en plade.
Ulempen er, at det måske bliver lidt korte stykker ind mod væggene?
Alternativ 2 får jo ikke lige lange stykker på begge sider i samme række, men starter med en hel plade og slutter med en halv.
I hvert fald næsten, den "hele" plade i en række og "halve" i den næste mangler 3,5 cm, men jeg tænker mig, at det er så lidt, at det ikke vil kunne ses, specielt ikke da der kommer til at sidde et gardinskinne med gardiner oppe ved loftet fra væg til væg over de vinduer, der er på den side af rummet (Det er også grunden til at jeg starter med en skåret plade deroppe i det højre hjørne og ikke en hel).
Hvordan ville I have gjort? Taknemmelig for alle tanker og idéer!
Jeg har sådanne lofter og tog en runde for at se, hvordan vi havde gjort. De sad alle symmetrisk, og de korteste stykker var 45 cm. Lampestikkene sidder ikke symmetrisk, de sidder, hvor de behøves. Måske har det ikke stor betydning uanset hvilket alternativ du vælger, for jeg har i hvert fald aldrig tænkt på, hvordan pladerne i loftet sidder. I alternativ to bliver der mindre spild, tror jeg, så jeg havde nok valgt det.
held og lykke
Jeg har sådanne lofter og tog en runde for at se hvordan vi har gjort. De sad alle symmetrisk og de korteste stykker var 45 cm. Lampeudtagene sidder ikke symmetrisk, de sidder hvor de er nødvendige. Måske har det ikke så stor betydning hvilken mulighed du vælger, for jeg har i hvert fald aldrig tænkt over hvordan pladerne i loftet sidder. I mulighed to bliver der mindre spild tror jeg, så jeg havde nok valgt det.
held og lykke
Alright, mange tak for at du tog dig tid til det!
Du har nok ret i, at det måske ikke spiller så stor en rolle, så længe leddene havner i midten på hele pladerne, man plejer jo ikke at ligge på ryggen på gulvet og studere loftet måske...
Jeg går nok med mulighed to, så slipper jeg for så korte stykker mod væggene og det bliver mindre spild.
Så der præcis er ingen idé at være. Man tænker ikke på det overhovedet.
Det er vigtigere at regne lidt, så man ikke får en åbning på nogle cm tilbage mod en væg.
Tænk også på, at væggene måske ikke er helt 90° mod hinanden. Begynder du med en hel plade i et hjørne, så kan der måske blive en sprække på den anden side, som ikke dækkes af en loftliste engang.
Af dine muligheder føles toeren intuitivt bedre for mig, mere naturlig.
Men når det næsten passer med en halv skiva, havde jeg ikke skåret mere end på den ene side.
Altså begynde med hel platta i den ene kant, skære den sidste i rækken. Så begynde med hel platta i den anden kant og kun skære den sidste.
Jo, talt og målt har jeg gjort omtrent 4000 gange, jeg må nok aflevere afstandsmåleren til Leica til service efter dette...
Det ses måske ikke på skitsen, men pladerne ved siden af langsiden på rummet er også skåret på langs, de er 51 cm brede på begge sider, så der er lidt at tage af, hvis væggene ikke er helt lige, og det er de ikke, jeg har målt en forskel på næsten 2 cm, som jeg enten skal justere med den sidste plade eller bare dække med loftlisten (hulkæl 43 mm, så den dækker cirka 3 cm.)
Men I har nok ret i, at det bare er dumt at starte med en plade, der er skåret på langs i stedet for en hel bare for at få de der 3,5 centimeter på den side af rummet, hvor jeg tror det vil være mindst synligt...det vil nok ikke være synligt alligevel.
Så var det klart (for nogle uger siden faktisk ) og det blev jo kanon også denne gang!
Bekymrede mig indtil det sidste, men valgte mulighed to, selvom jeg i stedet startede med en hel skive i nederste venstre hjørne.
Så her i bakspejlet kan jeg konstatere, at det havde været lige meget, I havde helt ret i, at de der små centimeter tænker man slet ikke på, det er faktisk svært at se med øjemål, selv hvis man prøver.
Heller ikke at lampeudtaget ikke havnede midt på en plade er noget, der generer overhovedet.
Hvad der var lidt mere generende, er at jeg måtte kassere næsten 1/4 af pladerne, fordi de ikke var helt OK malede, de så steder mere rullede eller sprøjtede ud end penselmalede. I rummene jeg har lavet tidligere, har det slet ikke været sådan, der har alle pladerne været perfekte...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.