Hej,

Jeg er i gang med at bygge egne skabslåger, men jeg er i tvivl om, hvilken metode jeg skal bruge for at runde de lange forkanter på lågerne minimalt, f.eks. 1mm radius? Altså næsten kun så de opleves som "knækkede" og ikke skarpe?

Jeg har en håndoverfræser (kantfræser) som med støtteleje virker perfekt ved større radier, men den mindste fræseradius jeg har set på hylden er 2mm.

At slibe hjørnet virker som om det let kan blive ujævnt. Eller findes der et værktøj (fil, slibepapir eller høvl) som giver en lille men konsekvent radius?

Jeg har adgang til en 3D-printer, så jeg prøvede at printe en skabelon til smergellærred, så der blev skabt en lille radius, og det virkede rimeligt, men som den perfektionist jeg er, tænker jeg, at der burde være et værktøj?

Tænker scenariet hvor tre kanter mødes på en låge, med en radiusskabelon ville selv hjørnet/vertex blive rigtig flot.

Er der nogen, der har set noget?

Med venlig hilsen,
Wretan

Senest redigeret:
1/16" dvs 1,6 mm er jo ret almindeligt forekommende i hvert fald, hvis man køber frässtål fra UK. Den giver en ret minimal afrunding, som er god, synes jeg.

• Synes
wretan
  • Laddar…
Som det bekendt hedder: Den der søger han finder lignende spørgsmål her: https://www.byggahus.se/forum/threads/avrundningsfraes-1-2mm-radie.185208/

Men en købeslibeskabelon er stadig lidt fristende, hvis nogen har fundet...

W wretan sagde:
Hej,

Er i gang med at bygge egne skabslåger, men funderer over hvilken metode man skal bruge for at afrunde de lange forkanter på lågerne minimalt, fx 1mm radius? Altså næsten præcis bare så de opfattes som "brudt" og ikke skarp?

Har håndoverfræser (kantfræser), som med støtterulle fungerer perfekt ved større radier, men den mindste fræseradius jeg har set på hylden er 2mm

At slibe hjørnet ned føles som om det let kunne blive ujævnt. Eller findes der noget værktøj (fil, slibepapir eller høvl), der giver en lille men konsekvent radius?

Har adgang til 3D-printer, så jeg prøvede at printe en skabelon til smergeldug, så en lille radius blev skabt, og dette fungerede rimeligt, men som den perfektionist man er, tænker jeg, at der burde findes et værktøj?

Tænker scenariet, hvor tre kanter mødes på en låge, med en radius skabelon ville selv hjørnet/vertex blive rigtig flot.

Nogen der har set noget?

Med venlig hilsen,
Wretan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.